Itt a legfrissebb vegamenü a világ (második) legjobb éttermében
2019. június 27. írta: világevő

Itt a legfrissebb vegamenü a világ (második) legjobb éttermében

Második vegetariánus szezonját kezdi kedvenc éttermem, a koppenhágai Noma az újranyitás óta, megmutatom, hogy néz ki az új menü.

dscf6536_noma_copenhagen_vegeterian_plant_restaurant_redzepi_jokuti_vilagevo_l.jpg

Az étterem egyébként épp az új szezon/menó indulásokor lett a World's 50 Best második helyezettje. Sok duma helyett nézzük is a menüt!

dscf6683_noma_copenhagen_vegeterian_plant_restaurant_redzepi_jokuti_vilagevo_l.jpg

Mozgóképen:

 

dscf6655_noma_copenhagen_vegeterian_plant_restaurant_redzepi_jokuti_vilagevo_l.jpg

dscf6685_noma_copenhagen_vegeterian_plant_restaurant_redzepi_jokuti_vilagevo_l.jpg

És akkor magyar fordításokkal, - helyenként - kicsit több infóval:

Pollennel marinált virágok

dscf6531_noma_copenhagen_vegeterian_plant_restaurant_redzepi_jokuti_vilagevo_l.jpg

Ez lesz az instagram hőse, savanykás-ropogós bevezető falatka.

dscf6535_noma_copenhagen_vegeterian_plant_restaurant_redzepi_jokuti_vilagevo_l.jpg 

Grillezett, töltött paprika:

dscf6539_noma_copenhagen_vegeterian_plant_restaurant_redzepi_jokuti_vilagevo_l.jpg

Karamellizált cékla:

dscf6543_noma_copenhagen_vegeterian_plant_restaurant_redzepi_jokuti_vilagevo_l.jpg

Hűtött hagymaerőleves - a hivatalos neve, persze számunkra csak egy baromi finom kocsonya. Rajta ropogós bükkmakk:

dscf6547_noma_copenhagen_vegeterian_plant_restaurant_redzepi_jokuti_vilagevo_l.jpg

dscf6549_noma_copenhagen_vegeterian_plant_restaurant_redzepi_jokuti_vilagevo_l.jpg

dscf6553_noma_copenhagen_vegeterian_plant_restaurant_redzepi_jokuti_vilagevo_l.jpg 

A penszszekció következik, mindeegyik fogáson a camambert-hez hasonló nemespenész.

szarvasgombás "palacsinta", benne dán sajt:

dscf6556_noma_copenhagen_vegeterian_plant_restaurant_redzepi_jokuti_vilagevo_l.jpg

dscf6557_noma_copenhagen_vegeterian_plant_restaurant_redzepi_jokuti_vilagevo_l.jpg

dscf6559_noma_copenhagen_vegeterian_plant_restaurant_redzepi_jokuti_vilagevo_l.jpg

Penésszel tartósított zöldspárga. Pirított élesztő és árpaszósszal, petrezselyemolajjal.

dscf6561_noma_copenhagen_vegeterian_plant_restaurant_redzepi_jokuti_vilagevo_l.jpg

Penészes tojássárgapite, a állagra a sárgája hasonló, mint egy jó érett sajt.

dscf6567_noma_copenhagen_vegeterian_plant_restaurant_redzepi_jokuti_vilagevo_l.jpg

dscf6569_noma_copenhagen_vegeterian_plant_restaurant_redzepi_jokuti_vilagevo_l.jpg

dscf6572_noma_copenhagen_vegeterian_plant_restaurant_redzepi_jokuti_vilagevo_l.jpg

Bogyóleves - az egyik legnagyobb kedvencem, különböző bogyós gyümölcsökkel és ropogós kakukkfűlevelekkel. Üdítő és izgalmas.

dscf6575_noma_copenhagen_vegeterian_plant_restaurant_redzepi_jokuti_vilagevo_l.jpg

dscf6580_noma_copenhagen_vegeterian_plant_restaurant_redzepi_jokuti_vilagevo_l.jpg

dscf6577_noma_copenhagen_vegeterian_plant_restaurant_redzepi_jokuti_vilagevo_l.jpg

Lepény roppanós zöldségekkel.

dscf6583_noma_copenhagen_vegeterian_plant_restaurant_redzepi_jokuti_vilagevo_l.jpg

dscf6588_noma_copenhagen_vegeterian_plant_restaurant_redzepi_jokuti_vilagevo_l.jpg

(karamellizált) Zellercannelloni - osztrigalevelekkel töltve

dscf6590_noma_copenhagen_vegeterian_plant_restaurant_redzepi_jokuti_vilagevo_l.jpg

dscf6595_noma_copenhagen_vegeterian_plant_restaurant_redzepi_jokuti_vilagevo_l.jpg

dscf6593_noma_copenhagen_vegeterian_plant_restaurant_redzepi_jokuti_vilagevo_l.jpg

Főtt újkrumpli - sarkantyúvirággal

dscf6601_noma_copenhagen_vegeterian_plant_restaurant_redzepi_jokuti_vilagevo_l.jpg

dscf6603_noma_copenhagen_vegeterian_plant_restaurant_redzepi_jokuti_vilagevo_l.jpg

Töltött cukkinivirág - persze alaposan nomásítva a nagy klasszikus.

dscf6606_noma_copenhagen_vegeterian_plant_restaurant_redzepi_jokuti_vilagevo_l.jpg

dscf6605_noma_copenhagen_vegeterian_plant_restaurant_redzepi_jokuti_vilagevo_l.jpg

Fürjtojás sózott medvehagyma-levelekben. A mohaágy nem evésre szolgál ezúttal.

dscf6613_noma_copenhagen_vegeterian_plant_restaurant_redzepi_jokuti_vilagevo_l.jpg

dscf6611_noma_copenhagen_vegeterian_plant_restaurant_redzepi_jokuti_vilagevo_l.jpg

Tempurázott fehér spárga tojássárgaszósszal.

dscf6615_noma_copenhagen_vegeterian_plant_restaurant_redzepi_jokuti_vilagevo_l.jpg

dscf6619_noma_copenhagen_vegeterian_plant_restaurant_redzepi_jokuti_vilagevo_l.jpg

Vadgombák fenyőnyárson grillezve.

dscf6625_noma_copenhagen_vegeterian_plant_restaurant_redzepi_jokuti_vilagevo_l.jpg

dscf6623_noma_copenhagen_vegeterian_plant_restaurant_redzepi_jokuti_vilagevo_l.jpg

Zöldségragu - a legkülönbözőbb zöldségek és zöldek, a cél, hogy mindenféle kombinációban magadnak állíts össze ízeket belőle.

dscf6629_noma_copenhagen_vegeterian_plant_restaurant_redzepi_jokuti_vilagevo_l.jpg

Van, ami nyersen, van, ami sütve, grillezve, vagy épp savanyítva.

dscf6635_noma_copenhagen_vegeterian_plant_restaurant_redzepi_jokuti_vilagevo_l.jpg

dscf6632_noma_copenhagen_vegeterian_plant_restaurant_redzepi_jokuti_vilagevo_l.jpg

Szagos müge (fagyi) nyírkombuchával. Ez volt a másik óriási kedvenc.

dscf6638_noma_copenhagen_vegeterian_plant_restaurant_redzepi_jokuti_vilagevo_l.jpg

dscf6642_noma_copenhagen_vegeterian_plant_restaurant_redzepi_jokuti_vilagevo_l.jpg

dscf6640_noma_copenhagen_vegeterian_plant_restaurant_redzepi_jokuti_vilagevo_l.jpg

Ropogós méh(lárvák) csokoládéval.

dscf6645_noma_copenhagen_vegeterian_plant_restaurant_redzepi_jokuti_vilagevo_l.jpg

dscf6647_noma_copenhagen_vegeterian_plant_restaurant_redzepi_jokuti_vilagevo_l.jpg

Friss bogyók - ezúttal eper.

dscf6649_noma_copenhagen_vegeterian_plant_restaurant_redzepi_jokuti_vilagevo_l.jpg

Az étterem környzete, a nyárnak - és persze a legmenőbb dán kertépítőnek - köszönhetően hihetetlenül hangulatos lett mostanra.

dscf6651_noma_copenhagen_vegeterian_plant_restaurant_redzepi_jokuti_vilagevo_l.jpg

dscf6681_noma_copenhagen_vegeterian_plant_restaurant_redzepi_jokuti_vilagevo_l.jpg

dscf6679_noma_copenhagen_vegeterian_plant_restaurant_redzepi_jokuti_vilagevo_l.jpg

dscf6664_noma_copenhagen_vegeterian_plant_restaurant_redzepi_jokuti_vilagevo_l.jpg

dscf6659_noma_copenhagen_vegeterian_plant_restaurant_redzepi_jokuti_vilagevo_l.jpg

dscf6689_noma_copenhagen_vegeterian_plant_restaurant_redzepi_jokuti_vilagevo_l.jpg

És az aktuális kötelező szelfim Alival.

img_7211.jpg

Érdemes összehasonlítani a tavalyival! Ez pedig az őszi vadmenü volt. Még több Noma a Világevőn.

Jövő héten nyit az Alchemist, a fiatal zseni, Rasmus Munk brutálisan különleges projektétterme, ott leszek a nyitóesten 4-én, elsőként Instán jönnek majd a story-k és képek!

A bejegyzés trackback címe:

https://vilagevo.hu/api/trackback/id/tr7614913176

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2019.06.28. 09:14:33

Szuper poszt!

Tetszik/eredeti a grillezett vadgombák és a töltött cukkinivirág tálalása - ez utóbbiról lehetne többet megtudni, pl. milyen "földbe" ágyazták? (Feltételezem, hogy nem "ehető".)

Az "Achemist"-ből hiányzik egy 'L' : Alchemist.

világevő · http://vilagevo.blog.hu 2019.06.28. 09:30:53

@Hobbiszakács: a "föld" általában valamilyen malátás, fűszeres morzsa, viszonylag semleges ízű, szokott ilyesmi lenni máshol is.
köszi, javítva!

savaz 2019.06.28. 09:31:44

Kovezzetek meg es lehet, hogy en vagyok itt a legnagyobb paraszt (van amugy 35 hektar foldem), de ez nem kaja.

Talan Picasso momdta, hogy a modern muveszet a gazdagok es a muveszek osszeeskuvese a szegenyek ellen, hogy ne csak szegenynek erezzek magukat hanem hulyenek is. Mert nem ertik, hogy mi kerul egy telibehugyozott vasznon egymillioba.

Ez a fajta fine dining szerintem ugyanaz. Az etteremtulajdonosok/ szakacsok es a gazdagok osszeeskuvese.

Sajat reszemrol felallitottam egy mercet. A muveszet elsodleges feladata, hogy jol nezzen ki. Nem vagyok a modern muveszet ellen, de csak azt rakom ki a falra, ami oda valo. Csak azert, mert nagy muvesz hugyozta, meg a sajat menstruacios valadekaval festette az meg nem eleg.

A kaja meg arra valo, hogy fedezze az energiabevitelt. Normalisan megcsinalva, normalis adagban. Ami ezen tul van az mar csak nyalveres, egy kategoriaban a ket meteres rantott hussal. Eszetlen tultolasa a kulonckodesnek, muveszieskedesnek.

Amugy marketinges a szakmam. Ertem en, hogy megfelelo talalassal (magas ar, exkluzivitas, sok promocio, influencerek etc.) minden szart el lehet adni. Ez is kb ilyennek nez ki.

világevő · http://vilagevo.blog.hu 2019.06.28. 09:32:44

@savaz: teljesen igazad van az első mondatban: ez nem kaja.

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2019.06.28. 10:09:09

@savaz:
Persze, hogy nem kaja, hanem installáció.

Miért van ilyen helyekre szükség? Például azért, hogy a vendégül látott üzleti partnert - a cég pénzéből - meggyőzzék a kapcsolat fontosságáról. Itt még véletlenül sem futnak össze a szalag mellett robotoló alkalmazottal, se nem önti le őket egy részeg vendég a sörével.

világevő · http://vilagevo.blog.hu 2019.06.28. 10:19:26

@Hobbiszakács: @savaz: ha már sör és művészet: mindenkinek joga van olyan lakásdekorációra, amit maga szépnek/hasznosnak gondol. Van, aki sörösdobozokkal díszíti a lakását, van, aki bútoráruházas poszterekkel, van, aki reprodukciókkal, van, aki sajétfotóival, van, aki falvédőval, van, aki valódi festményekkel. Mindenkinek igaza van. (Azaz kár (és értelmetlen) is elvitatni bármelyik másik igazát/jogosságát, csak azért, mert te éppen máshogy gondolod jónak/szépnek/hasznosnak.)

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2019.06.28. 10:28:02

... mint ahogy a divatbemutatót sem kritizáljuk azért mert a bemutatott szerkók (jelentős része) viselésre alkalmatlan...

_z_ 2019.06.28. 10:38:18

@savaz: " A kaja meg arra valo, hogy fedezze az energiabevitelt. " Az epület meg arra, hogy ne fazz, meg ne essen rad az esö, szoval az összes epitesz fölösleges, mert meg a Kadar-kocka is csak tulcifraztott urizalas, nem? Az a marha nagy szerencse, hogy nem kötelezö ilyet enni…
"A muveszet elsodleges feladata, hogy jol nezzen ki." Es ezt ki dönti el? Te, vagy esetleg megengeded, hogy mindenki maganak eldönthesse, hogy mi tetszik?
Megjegyzem, sosem voltam meg fine dining etteremben, csak elegge taszit az ilyen velemennyivanitas. Attol meg, hogy te nem erted, vagy nem ertekeled, meg nem fölösleges, es aki erti/ertekeli az nem hülye. De tovabb megyek, ha te nem erted, attol meg te sem vagy hülye. Ha emiatt annak erzed magad, akkor a hiba benned van.

jocomiller 2019.06.28. 10:40:07

egy percre leakadtam, hogy ki is lehet az a vegetárius szonja? :)
Szuperek a képek, viszont az is nagyon érdekelne, hogy milyen íze van amúgy ezeknek a dolgoknak? pl. ha valaki elmegy egy ilyen helyre (egyelőre ugyan még nem fenyeget ilyen veszély :) ), akkor van bármilyen "hétköznapi"íz, amivel találkozhat, vagy elsőre teljesen szokatlan, újszerű az élmény?

jocomiller 2019.06.28. 10:42:31

@savaz
"A kaja meg arra valo, hogy fedezze az energiabevitelt. Normalisan megcsinalva, normalis adagban. Ami ezen tul van az mar csak nyalveres, egy kategoriaban a ket meteres rantott hussal. Eszetlen tultolasa a kulonckodesnek, muveszieskedesnek."

Németh Szilárd lebuktál

savaz 2019.06.28. 10:50:48

@jocomiller: Egy pacalporkolt is lehet jo de azert a mennyisegre ugyelek :-)
@_z_: Azt nem mondtam, hogy nem nezhet ki szepen. A hatar szvsz. ott van ha az eredeti funkciojanak mar nem felel meg. Ugy velem a fenti menusor mar kilog ebbol a kategoriabol.

Azt a peneszes spargat hogyan adjak be az elelmiszerbiztonsagi felugyeletnek?

világevő · http://vilagevo.blog.hu 2019.06.28. 10:58:19

@jocomiller: :D legalalább írhattam volna nagybetűvel :)
Azért ez haladó kategória, azaz érdemes előtte csiszolni az ízlést, ahogy operába se érdemes beülni, ha előtte az ember szinte csak popzenét hallgatott. De alapvetően jó ízűek azért, inkább amiatt érdemes előkészülni, hogy többet értsen belőle az ember, több finomságot fedezzen fel.

@savaz: a helyi felügyeletet nem ismerem, de a hazai gasztrokultúrában is bőven van nemespenész, például szalámin.

jocomiller 2019.06.28. 10:59:52

@savaz: pont úgy, mint a camembert sajtot ;) bár nem tudom, hogy az egyáltalán belefére-e még a pacalon inneni világodba XD

_z_ 2019.06.28. 11:00:57

@savaz: Marmint szerinted nem felel meg annak a funkcionak, amit te definialtal. De lehet, hogy mas nem igy gondolkodik. Az nagy baj? Ha neked ez nem kaja, akkor neked ez nem kaja, ennyi. De masnak meg tetszhet, elvezheti, eheti, nem?

_z_ 2019.06.28. 11:02:33

@savaz: " Azt a peneszes spargat hogyan adjak be az elelmiszerbiztonsagi felugyeletnek? " Nem ertek hozza, de valahogy lehet kapni teliszalamit, camambert, roquefortot, es azok is peneszesek.

gebacsi 2019.06.28. 11:16:33

Tisztelet azért, hogy képes valaki vagy képesek valakik egy ilyen "minőség" előállítására. Túl sokan nincsenek ilyen képesség birtokában és lehetőség, hogy megcsinálják tárgyú képességében sem. De azért a jól megkoreografált fotók ellenére nem gondolom, hogy ez a dolog a menőségen, meg az eszetlen nagyzoláson kívül bármi is lenne. Szimplán élelmiszer alapanyag elpacsálás, energia pazarlás. Gondolhat bárki bármit, de ez a szimpla művész kaland vagy élménynek tartott éttermi szeánsz, komoly ökológiai lábnyommal bír azzal szemben amit adni tud és valójában megér. Ez semmiképp se lehet példa, mint ahogy az sem, hogy ezek a sztár csapatok az élelmiszer alapanyagok ezred részével hajlandók csak "alkotni", maradék meg legyen organikus szemét. A gazdagoktól még jobban elvárható a környezettudatosság ( mert pestiesen mondva van pénz lóvéra ), ami nem merülhet ki egy hamis idillt mutató teremtett környezetben és azok publikálásában.

jocomiller 2019.06.28. 11:31:23

@gebacsi: annyira nem vagyok képben, de úgy tudom, h pont ez az étterem az alapanyagok legnagyobb részét, vagy magának termeszti, vagy a közvetlen régoóból gyűjti be.
meg merem reszkírozni, hogy bármely faluszéli csülökcsárda nagyobb ökológiai lábnyomot hagy maga után.
Az amúgy miért élelmiszer alapanyag elpacsálás, ha valaki a környező erdőkről, mezőkről begyűjtött cuccokat rakja ki a tányérra.
Az már más téma, hogy utána horror összegeket fizettetnek a fenyőtoboz-ázatban pácolt árvalányhajért a műértő közönséggel :D

savaz 2019.06.28. 11:36:30

@világevő: Nehez ezt pontosan definialni es erosen szubjektiv is a meghatarozas. A camembert feher nemes penesze mas fajta mint a teliszalami nemes penesze, es mas fajta mint egy roquefort kek penesze. De azert te is kidobnad a teliszalamit, ha kek peneszt talalsz rajta.(Mondjuk attol jo esellyel beteg is lennel.)

Az opera talan jo hasonlat. Abbol is van sokfele. A metalosoknak inkabb Wagner jon be, mig a nyugdijasoknak Puccini, de ezeket alapbol lehet rakeszules nelkul is elvezni, meg eltolteni vele ket orat mert ezek a szerzok meg szem elott tartottak az alapveto funkciot a szorakoztatast. De probaltal mar vegigulni egy komolyabb Arnold Schönberg darabot?

világevő · http://vilagevo.blog.hu 2019.06.28. 11:39:58

@savaz: azért egy Wagner persze vicces, ha 10 perc, de kevés ember (vagy akár metálos) képes végigülni egy teljes operát.
Puccinit se. Az "operaszeretők" többsége is általában best ofokat hallgat sármos vak énekes előadásában. [nyilván léteznek kivételek, de erősen rétegműfajról van szó, még a legközérthetőbb változatában is. (én pl járok.)]

gebacsi 2019.06.28. 11:51:22

@jocomiller: Szerintem ha lenne lehetőség arra, hogy átvizsgáld az étteremben lévő alapanyagokat, fűszereket, olajokat stb., konyhatechnikát, berendezéseket és úgy kvázi mindent az utolsó kanálig ebben a komplexumban ami ahhoz kell, hogy mindezeket így eléd tegyék, akkor rájönnél, hogy mennyi minden nem a környékbeli dán erdőkből-mezőkről-bányákból-folyókból származik - az csak a dolog reklámértéke, és ez az illúzió, mint a bűvészeknél. A mi kis európai életünkhöz szükséges ilyen minőségű vagy akár kevésbé ilyen minőségű élményeknek a mocska komoly méretű és szerencsénkre ( eddig) a sárgolyónk nem ezen részén halmozódik. Ezért nem ártana az ilyen eszetlenségből nem követendő példát kreálni, főképp nem szakembereknek. Nem vitatom azt a tudást ami ehhez kell, de ez nem fenntartható lét, mert a mocsok előbb-utóbb a műértőket is eléri bármilyen magasan is telephelyeznek.

savaz 2019.06.28. 11:51:26

@világevő: Hat ez a menu is erosen retegmufaj es hangsulyozottan sajat velemenyem szerint ertelmetlen tultolasa a konyhamuveszetnek.

világevő · http://vilagevo.blog.hu 2019.06.28. 11:54:51

@savaz: hát hiszen épp ezért hoztam az operát párhuzamnak, mert mindkettő rétegműfaj. És egy opera elé (vagy egy főleg operákról szóló blogra) se érdemes - szerintem - odamenni, és kiabálni a vendégeknek, hogy ti hülyék vagytok, csak a back street boys a jó zene!
[és akkor itt körbe is értünk, szóval a magam részéről lezárom.]

_z_ 2019.06.28. 11:57:32

@savaz: Honnan veszed, hogy az a spargan nem nemespenesz?
Wagner, mint rakeszüles nelkül elvezhetö? Soha nem hallgattam vegig egyetlen egy darab operat sem, de annyit tudok, hogy Wagner tipikusan nem a rakeszüles nelkül elvezhetö…
"ezek a szerzok meg szem elott tartottak az alapveto funkciot a szorakoztatast" Es akit a fine dining szorakoztat, mert nem "kajanak" fogja fel, hanem elmenynek?

_z_ 2019.06.28. 12:00:17

@gebacsi: Egyebkent latsz barmit ebben a menüben, ami nem teremhet meg a környeken? Mert en nem.

gebacsi 2019.06.28. 12:11:32

@_z_: nincs értelme erről érdemben csevegni, mert látsz-olvasol valamit, amiről fogalmad sincs és nekem sincs ( vélhetően még a poszternek sincs ), hogy valójában tényleg mikből vannak, mi kellett még hozzá és azok honnan vannak. Persze még a sarkkörön is meg lehet termelni mindent - csak van némi felára. A viccet félre téve, én ennél realistább vagyok és parasztgyerek, szóval nem minden illúziót veszek be - úgy, hogy a fiam szakácsnak készül és maximálisan támogatom ebben, pedig előszörre nem vágott "egynyomba" a szám amikor bejelentette.

_z_ 2019.06.28. 12:22:09

@gebacsi: "nincs értelme erről érdemben csevegni"
Ezt ki is irta? "Szerintem ha lenne lehetőség arra, hogy átvizsgáld az étteremben lévő alapanyagokat, fűszereket, olajokat stb., konyhatechnikát, berendezéseket és úgy kvázi mindent az utolsó kanálig ebben a komplexumban ami ahhoz kell, hogy mindezeket így eléd tegyék, akkor rájönnél, hogy mennyi minden nem a környékbeli dán erdőkből-mezőkről-bányákból-folyókból származik - az csak a dolog reklámértéke, és ez az illúzió, mint a bűvészeknél."

gebacsi 2019.06.28. 12:32:47

@_z_: mit nem értesz vagy nem akarsz megérteni abból amit írtam ? Megint röviden, ott nagyon kevés dán cucc van, akár eléd téve, akár ráülve, akár megnyitva, akár megfogva stb-stb. "52" helyszíni ember és a világ több részén dolgozó még "46" ember ( most mondtam hasra két számot ) összehangolt munkája folytán előáll egy órás "élmény". Mindez így van ha hiszed, hanem. Az, hogy ez el van adva valaminek elnevezni és helyinek kimondva, az az illúzió lényege - mindez komoly pénzért, ami érték aránya semmiképp sem lehet példaértékű és előremutató.

hosszan exponálunk · hosszanexponalunk.blog.hu 2019.06.28. 12:41:42

A méh(lárvá)ról írnál egy kicsit bővebben? Tényleg ehető? Íze milyen? Hasonlítható valamihez? Van neki egyáltalán? És csokoládéval milyen? Az klasszikus csokiízű? Köszönöm.

_z_ 2019.06.28. 12:50:41

@gebacsi: "mit nem értesz vagy nem akarsz megérteni abból amit írtam ?" Arra kerdezek csak vissza, amit irtal, mert egyreszt nem feltetlenül ertek egyet, masreszt meg ellentmondasz magadnak.
"mert látsz-olvasol valamit, amiről fogalmad sincs és nekem sincs ( vélhetően még a poszternek sincs ), hogy valójában tényleg mikből vannak, mi kellett még hozzá és azok honnan vannak." Most akkor tudod, vagy fogalmad sincs? Erdemes rola erdemben csevegni vagy nem?

gebacsi 2019.06.28. 13:15:32

@_z_: nem gondolom, hogy ellentmondtam magamnak. Csak úgy vélem, hogy szelektíven hallasz - vagy én fogalmazok pongyolán. Amit látsz egy képen és olvasod a szöveget hozzá, na arról nincs fogalmunk, mert amíg nem real time-ban élted meg az elejétől a végéig addig az illúzió még akkor is ha szakember vagy. Csak annyit tudsz hitelesen megmondani, hogy ízlik vagy nem ízlik, mert a többiről valós fogalmad sincs, csak elmesélik, hogy ez az a "valami" és bizony innét-onnét van, meg öko, meg bio, meg csak nekünk készült és még lehetne folytatni a tehénellető szövegeket. Azért nincs értelem róla érdemben vitatkozni, mert az egy dolog, hogy mást gondolunk róla, hanem azért nem érdemes, mert tényleg fogalmunk sincs a dolog valójáról, mert csak arról vitázhatunk amit mutatnak, de az nem az aminek látszik. Ezért tartom illúziónak és komoly pénzért megvezetésnek. Ami önmagában engem nem zavar, mert vannak ilyen vállalkozások, és az ilyenekre vevők - nem csak élelmezési vonalon. A véleményem annyi, hogy ez nem szabad, hogy meghatározó, követendő példa legyen. Ebben a szakmában is el kellene indulni a fenntarhatóság, takarékosabb felhasználás felé. Hiába a tökéletes képi világ a környezetről, ez a dolgok elkenése és a magasból való pislogás lefelé. És marha környezetkímélők vagyunk, mert helyi anyagok, tisztaság, szelektív gyűjtés és még sorolhatnám. Aha, na ez az önámítás és remélem, hogy a gyerekeink ezt majd felérik ésszel és nem a kamu látvány lesz a lényeg.

jocomiller 2019.06.28. 13:21:15

@gebacsi:
"Ezért nem ártana az ilyen eszetlenségből nem követendő példát kreálni, főképp nem szakembereknek. "

Én csak annyit látok, hogy kaptunk egy fényképes összefoglalót a gasztronómia fellegvárának jelenlegi csúcsáról.

Ki a fene az égegyadta világon akar itt követendő példát kreálni XD
Mondjuk abból a szempontból talán nem is baj, hogy - még ha az illúzió része is - szembesíti az embereket olyan ehető alapanyagokkal, amit mindig is ott voltak a közvetlen környezetünkben, csak eddig eszünkbe sem jutott megkóstolni.

Viszont, ahogy már többen is leírták, egy szűk társadalmi réteget érintő műfajról beszélünk, innentől kezdve tök föllösleges a dolog öncélúságának boncolgatásába egyáltalán belemenni.
Másrészt viszonylag csekély esélyét látom annak, hogy a világ ökoszisztémáját a képeken látható fogásokat gombamód szaporodó éttermek fogják romba dönteni, szerintem ezt sem érdemes túlaggódni :)

savaz 2019.06.28. 13:29:39

@világevő: Nem akartam kiabalni, de ugy gondolom ez egy nyilvanos blog, ahol lehet kommentelni, akkor is ha nem feltetlenul ertunk egyet a temaval.
(Nem hoztam fel, hogy mindenkeppen pacalt kell ennunk, mert csak az az igazi kaja.)

A tulzasokkal nem ertek egyet es ugy gondolom lehet dicserni agyba fobe a csaszar uj ruhajat (mert aki nem latja az nem igazi kulturember), de neha azert meg kell jegyezni, hogy a csaszar igazabol meztelen.

Nem a kiserletezes, az uj izek keresese zavar, hanem egyszerre, ennyifele agyament kombinacio talalasa ilyen miniatur adagokban. Elmenynek elmeny, de az alap funkciojat mar elvesztette.

világevő · http://vilagevo.blog.hu 2019.06.28. 13:45:49

@savaz: na de most komolyan, olvasod te, amit válaszolok!? Rögtön a legelső kommentedre annyit írtam, hogy egyetértek, ez bizony tényleg nem kaja. És tényleg nem az. (Na, tényleg lezártam.)

gebacsi 2019.06.28. 13:55:26

@jocomiller: a fellegváraknak, ha önjelöltek, ha mások által jelöltek, de felelősségük van, mert azt tartjuk normálisnak ha a legjobbak a példák, és ők követendők. Igen kaptunk egy illúziót. A világ másik részén már jóideje fogyasztanak oly dolgokat amelyeket csak hüledezve nézünk. Ezt nem ez a csúcsgasztronómiai fellegvár találta ki. Minden bizonnyal az emberiség etetése komoly fordulaton fog átesni évtizedeken belül, mert a jelenkori dolgok nem fenntarthatók. Az pedig még nagy kérdés, hogy ennek a szakmának a csúcsa mire való, mire képes. Majd az idő igazolja őket - vagy nem.

Attilajukkaja 2019.06.28. 13:55:45

@savaz:
"ez nem kaja"
Az ilyen kommentek már kezdenek nagyon unalmassá válni. Aki csak kajában gondolkodik, nem ételben, az nem menjen ilyen helyre.

acycloren 2019.06.28. 16:51:04

@Hobbiszakács: Dehogynem kritizáljuk az elborult divatbemutatókat, ahol viselésre alkalmatlan kacatokat aggatnak a modellekre (akik a legkevésbé se vonzóak, direkt úgy válogatják már őket).

Ez a kajaművészet egy pont ugyanolyan öncélú státuszszimbólum kreáció, mint a hordhatatlan ruhák tervezése vagy a menstruációs vérrel színezett gyapjúfonalból kötött sál.
Mindbe bele lehet magyarázni valamit. De egy egészséges lelkű ember egyből rávágjay hogy ez hülyeség. Persze mindenkinek joga van ilyen hülyeségekkel szórakoztatni magát, de a többi embernek is jog van ezt szóvá tenni. Hisz nem a négy fal között csinálják, direkt tolják az emberek szemébe, terjesztik az interneteken.

acycloren 2019.06.28. 16:59:39

@hosszan exponálunk: Én ettem már rovarokat, mondjuk pont méhlárvát nem. A többi rovarnak nem sok íze van, inkább textúrák huncut játékáról tudok beszámolni ;)
Ha olajban van sütve, akkor egy tücsök is csak egy ropogós kis semmiség. Meg chilively koriander levelekkel megbolondítják, sózzák. Gondolom a csokis méhlárva íze is kb. olyan csokis, mint bármelyik puffasztott rizses csoki íze.

Ez az egész látványgasztronómia kicsit tryhard nekem. Pont a könnyedség, lazaság vész el, nekem műnek hat ez a dolog. De akinek ez jön be, az fizessen csak érte.

Attilajukkaja 2019.06.28. 17:04:57

@acycloren:
"Dehogynem kritizáljuk az elborult divatbemutatókat, ahol viselésre alkalmatlan kacatokat aggatnak a modellekre"
A művészet nem egy könnyű műfaj. Van aki érti és van, aki nem. :o)

Alfréd76 2019.06.28. 19:55:45

Ez a menü az én ízlésvilágomtól elég távol áll, gondolom. Azért csak gondolom, mert soha nem kóstoltam még csak hasonlót sem (jártam már fine dining étteremben sokszor, tehát ez a világ nem idegen).

Azt viszont tudom, hogy a jelenlegi táplálkozási szokásaink hosszú távon nem fenntarthatók. Szidjuk az autókat, mintha csak ők tehetnének a globális felmelegedésről, miközben pár nagy tengerjáró hajó több kárt okoz, és legalább ennyire káros a húsfogyasztás is, legalábbis abban a mértékben, ahogy az Európában kialakult. Pontosítok, mielőtt valamelyik feketeöves troll megtenné: nem a húsfogyasztás a káros, hanem mindaz, ami ahhoz kell, hogy az a sok megevett hús eljusson a tányérokra.

Én húsevő vagyok, de belátom, hogy ez nem fenntartható, és sok tudós pedzegeti, hogy az emberiségnek hosszú távon meg kell barátkoznia azzal, hogy a mostaniak helyett más táplálékot találjon, sokat emlegetik pl. a rovarokat, amelyek kiváló fehérjeforrások, és könnyen "előállíthatók" nagy mennyiségben is.

Fentebb valamelyik szuperokos-mindentjobbantudó előadta, hogy 35 hektárja van. Nos, gondoljunk csak bele, hogy hány embert lehetne élelmezni 35 hektárról, ha azon búzát, krumplit, tyúkokat és disznókat nevelünk rántotthúsnak és sült krumplinak, és hányat akkor, ha a fenti menühöz hasonlóan használnánk fel a megtermelt növényeket (és rovarokat).

Ki tudja, lehet, hogy a hasonló újítók jelölik ki azt az irányt, amit pár évtized múlva mindannyian követünk. Vagy elfelejtjük őket, az is lehet.

De az biztos, hogy a Noma egy ilyen menü kifejlesztésével többet tesz, mint az itt pofázó trollok összessége (ez nem kaja, ez sznobizmus, ezzel nem lehet jóllakni és társaik).

világevő · http://vilagevo.blog.hu 2019.06.28. 20:05:02

@Alfréd76: köszönöm a - szokás szerint - kimagaslóan értékes hozzászólást!

Alfréd76 2019.06.28. 20:14:49

Most meghatódtam kicsit...

gebacsi 2019.06.28. 20:36:49

@Alfréd76: te beszélsz trollokról ? fogalmad sincs mire elég 35 hektár termőföld és arról sem, hogy mekkora illúzió és mekkora semmi amit itt "megettél", mint látványt. Ez a semmi azért gáz, mert ezt a szakma csúcsának nevezett valami produkálta korszakalkotónak szánva.

acycloren 2019.06.29. 13:19:51

@Attilajukkaja: A művészet nem egy műfaj, a sznobéria, művészkedés nem egyenlő a művészettel. De persze a sznobok mindenre elismerően bólogatnak, amire a többi hasonszőrű is. Nyájszellem. Aki meg kritizálja, arra azt mondják, nem érti, mucsai.

Attilajukkaja 2019.06.29. 21:31:51

@acycloren:
" A művészet nem egy műfaj, a sznobéria, művészkedés nem egyenlő a művészettel."
Egyetértek. Örülök, hogy te is így látod.
A gond, hogy egyesek szeretik sznobériával megbélyegezni azokat a művészeteket vagy műfajokat, amiket nem értenek meg. Nem kellene.
Én például baromira nem értem Bartók vagy Kurtág egyes műveit, de még eszembe nem jutott őket ledegradálni a saját inkompetenciám miatt. :o)

"Aki meg kritizálja, arra azt mondják, nem érti, mucsai."
Kritizálni természetesen lehet, de szerintem nem azzal, hogy "ez nem kaja", mint ahogy azt az egyik kommentelő tette.
süti beállítások módosítása