Összeszedtem ismeretségi körből, olvasóktól és persze saját tapasztalatokból, hogy mi idegesíti a legjobban a vendégeket egy étteremben. A valósággal való bármilyen egyezés NEM csupán a véletlen műve!
Soha nem fogom elfelejteni az ősrégi bisztrós trükköt, amikor az kisüveges üdítőket higították/mással töltötték fel, a felszolgáló pedig - egy használt kupakot ráillesztve - hangos (szájjal történő) szisszentéssel 'nyitotta' ki azokat. Csodálom, hogy hogy bírtuk röhögés nélkül. A vendég is, a felszolgáló is. De közben azért változtak az idők, legalábbis rengeteg helyen.
Első körben a felszolgálóval kapcsolatos problémákat veszem elő, mert ezen még a legjobb étterem is elbukhat, hiába 3 Michelin-csillagos az étel, ha bosszús a vendég, az összélmény negatív lesz.
Bevezetés:
1. Bár nyilván mindenki a szomjhalál előtti utolsó pillanatban érkezik meg egy étterembe, de mégis vannak, akik hálásak, ha van egy kis idejük leülés után tájékozódni, mielőtt rendelnének.
2. Fontos a személyi higiéniád. Ha cigizés után közvetlenül lépsz egy asztalhoz, elég komoly esély van rá, hogy gyakorlatilag rájuk fújod ki a füstöt, ami a tiltott dohányzás miatt még feltűnőbb.
3. Jó, ha van saját stílusod, de figyeld a vendégek fejét, reakcióit is. Ha a harmadik poénodra is úgy csinálnak, mintha borzalmas vesegörcs gyötörné őket, akkor lehet, hogy érdemesebb egy hálásabb asztalnál csillogtatni a humorérzékedet, nem mindenki méltó rá és kész.
4. Ne bizalmaskodj feleslegesen. Sokan sértőnek veszik, tolakodásnak, behatolásnak a privátszférájukba. Várd meg, hogy a vendég jelezze, hogy nyitott a haverkodásra.
5. Ismerd az étlapot. Erősíti a profi benyomást, és sok csalódást előz meg, ha nem kell minden tételt végigkérdezned a konyhán, ha van-e még belőle, és tudod fejből, hogy van-e rajta mondjuk csirkéből készült étel.
6. Ne mondd azt, ha rákérdezek, hogy mit ajánlasz, hogy minden nagyon finom. Annak nincs semmi információtartalma. Legyen készenlétben valamilyen ajánlatod, akár a séffel előre egyeztess erről a műszak elején, mindenki csak jól járhat vele.
7. Ha egy drága bort/ételt javasolsz, mindig mutass rá az étlapon, hogy ne a fizetésnél érje a vendéget meglepetés.
8. Ne akarj többnek látszani. Ha egy sörözőben dolgozol, nem kell úgy viselkedni, mintha egy fine dining étterem lennétek.
9. Ha vannak idegen szavak az étlapon vagy a magyarázatban, készülj fel a kiejtésükre is.
10. Légy elérhető szemkontaktus útján is. Nem kell állandóan odaszaladgálni az asztalhoz, bőven elég, ha figyelsz arra, hogy a vendég keres-e a tekintetével, akkor vedd fel vele a szemkontaktust, hogy ne kelljen integetve, kiabálva hívnia. Fárasztó erre figyelni, de nagyon erősen befolyásolja a vendég hangulatát.
Tálalás:
11. Rendeléskor igyekezz jelölni, hogy ki (melyik pozíció) mit rendelt, hogy ne kelljen majd minden egyes tételt megkérdezni szervírozáskor. Hálásak leszünk érte, ha magadtól tudod.
12. Üvegegeket az asztalnál nyisd. Ha kitöltve/kinyitva hozod az üveges üdítőt/vizet, könnyen keltesz olyan illúziót, mintha az újratöltött lenne. Nem tesz jót a bizalomnak, akkor se, ha így nyilván könnyebb szervírozni.
13. Az étel nem egy személy, hanem egy tárgy, felesleges modoroskodás 'ő'-ként utalni rá. (pl: 'Ő egy leheletvékonyra szelt lazac')
14. Fontos a személyi higiéniád 2. Főleg a kezedé. De még ha nagyon szépen ápolt is a körmöd, akkor se mutass rá fél centiről a hússzeletre, amikor ismerteted, elég lesz csak távolról utalni rá. Sokan extrém kényesek arra, hogy mi kerül a szájukba később, eleve bizalmi kérdés ez.
15. Ne dicsérd meg az ételt, ne minősítsd. Azt majd a vendég eldönti, hogy tényleg 'mennyei' vagy 'csodálatos'-e az az étel, ha előre kijelented, azzal legtöbbször csak csalódást okozol. Inkább csak ismertesd, hogy mi az, esetleg röviden azt is, hogy hogy készült.
16. A szuvidálás nem szexi. Nagyon profi és gyakran használt technológia, de a vendégek többsége nem is ismeri, vagy nem kíváncsi rá. Semmi romantikus vagy szép nincs abban, hogy egy nejlonzacskóba hegesztve főztétek a húsát egy lavórban.
17. Ne kérdezd meg a falat szájba vételekor azonnal, hogy hogy ízlik. Több okból se: 1. Még arra se volt időm, hogy beleharapjak. 2. Nem szeretek tele szájjal beszélni. 3. Előfordulhat, hogy élvezni szeretném az ételt inkább. 4. Vagy a partnere(i)mmel megbeszélni az élményt.
18. Ne szakíts meg társalgást. Főleg ne valamilyen jelentéktelen kérdéssel, mint mondjuk egy 'hogy telik az este?'
19. Tényleg ne kérdezz rá állandóan. Főleg akkor ne, ha a kollégáid is megteszik, így elkerülheted azt, hogy egy asztal gyakorlatilag folyamatosan interjúszobában érezze magát. Ha a vendég láthatóan szívesen nyilvánul meg az ételről, akkor persze érdemes neki lehetőséget adni erre, akkor viszont figyelj oda, és ne sértődj meg akkor se, ha kritizál valamit, hanem tolmácsold a konyhának, és igyekezzetek valahogy orvosolni a problémát.
20. Figyelj a vendégre, hogy akar-e beszélgetni vagy kritizálni. Ha őszinte véleményt szeretnél tőle, azt ki kell érdemelni, és után megfelelően is kell reagálni rá. (Ha nem szeretnél őszinte véleményt, akkor inkább ne is kérdezz rá.)
Befejezés:
21. Soha ne vigyél el (majdnem) teli tányért, anélkül, hogy rákérdeznél, hogy mi a gond. És orvosold, ha van gond. (csere felkínálásával, vagy legalább a számláról törléssel.)
22. Csak akkor vidd el a tányérokat, ha az asztalnál mindenki befejezte az evést! Egyrészt, mert így illik, másrészt, mert így nem érzik siettetve magukat azok, akik még nem végeztek.
23. A vendégélmény a vendég távozásával végződik. Hiába sikerült zökkenőmentesen lebonyolítani mindent, ha mondjuk a fizetésre fél órát kell várnia, mire végre valaki észreveszi a szándékot.
24. A vendég hálás a korrektségért. Hívd fel külön is a figyelmet rá, ha a számlában benne van a felszolgálási díj, legkésőbb akkor, amikor a pénzt átadja. Rövid távon lehet öröm, ha arra véletlenül ad még rendes borravalót, de hosszú távon biztos nem jó, ha csalódottan távozik, mert utólag veszi észre. A kötelező szervizdjíat eleve sokan ártrükközésnek tartják (mint kereskedelemben csak a nettóárat feltüntetni), érdemes figyelni, hogy ne romoljon a helyzet tovább.
És végül:
25. Ha nagyon idegesítő egy vendég, akkor is ő a vendég.
Ez sok-sok vendég véleménye, amit persze lehet nem szeretni, lehet hibáztatni a vendégeket is sok mindenért, de mindenképpen érdemes tudni róla .
És ha valakinek van kedve megírni a másik oldalt, azaz a felszolgáló/vendéglátós oldaláról a vendégek legidegesítőbb dolgait, vagy inkább azt, hogy mit tehet egy vendég annak érdekében, hogy megkönnyítse a vendég-felszolgáló-konyha kooperációját, akkor szívesen közzéteszem! (akár névtelenül is, ahogy ezt a szakácsírást is)
Kimaradt valami fontos? És ki írja meg a másik oldalt?
Posted by Világevő on Sunday, 28 June 2015