Nyilván minden létező étteremlistával lehet, sőt, kell is vitatkozni, de azért az óriási dolog, hogy ha egy nemzetközi listára felkerül egy budapesti étterem! Ráadásul egy olyanra, amit világszerte milliók olvasnak el! És nem is akármilyen pozícióban, Európában a 14., a világon a 25. helyen!
A TripAdvisor, a világ legnagyobb utazási oldalaként egy meglehetősen demokratikus oldal, itt a nép szavaz, nem - magukat szakértőnek gondoló - kritikusok. Ennek meg is vannak a hátrányai néha, de az előnyei is. Azt pedig csakis előnyösnek gondolom, ha erre a listára felkerülünk, óriási dolog, hiszen felsorolni is nehéz lenne, hogy mennyi fantasztikus éttermet sikerült ezzel maga mögött hagynia a Costes-nek, az első magyar Michelin-csillag begyűjtőjének!
Óriási gratuláció, jönnek folyamatosan a további részletek, többek közt a kiválasztás módszertanáról!
Íme a világ legjobbjainak listája, ez pedig az európai lista.
Itt vannak az eddigi posztjaim a Costes-ről, volt már pár, hiszen amellett, hogy az első csillagosunk és kiemelekedően magas színvonalat képvisel sok éve már, itt töltöttem a rövidke sztázsolásomat is, mielőtt nekivágtam volna a nagy lyoni kalandomnak, a Bocuse Intézetben a 3 hetes főzőkurzusnak. Bár gondolom a séf, Miguel Vieira számára nem az én jelenlétem jelentette a karrierje csúcspontját, nekem azért eléggé emlékezetes maradt. És ők csatlakoztak - nagyon rendes módon - a sok kicsis gyűjtéseimhez, felajánlva, hogy egy exkluzív konyhai borvacsora legyen a dologból, így sikerült mindig rengeteg pénzt gyűjteni jótékony célra.
De vissza a TripAdvisor listájához! Eléggé komolyan vehető nevek sorakoznak rajta, az első az El Celler de Can Roca, ami a Restaurant magazin listáján a Noma mögött második. Utóbbi listát szakemberek állítják össze, ami néha nem feltétlenül előnyös, hiszen az átlagember mégsem feltétlenül csak arra kíváncsi, hogy mi van a tányérján, hanem az összélményre. (Ez egyébként szerintem a két nagy, a Michelin és a Gault Millau legfájdalmasabb hibája is egyben, hiszen egy vacsoravendég élményt szeretne kapni a pénzéért, nem csak egy tökéletesre sütött húsdarabot.)
A lista értékelések millióiból áll össze, aminek a során igyekeznek egy hatékony algoritmust használni arra, hogy az elmúlt 12 hónap alatt beérkezett visszajelzéseket ne csak mennyiségükben, de minőségükben is tudják használni. És kifejezetten nem csak az étel minősége, hanem a hangulat, a szerviz is része ennek.
[Ennél sokkal többet egyelőre nem árul el a TripAdvisor a témáról, ezt viszont duplán is.]