Népszerű tévedések a Michelin-csillagról 2.
2012. december 16. írta: világevő

Népszerű tévedések a Michelin-csillagról 2.

[Az előzmények és a bevezető itt.]

Egy igazán drága étel van: a nem jó étel.
Nagyon sokszor kapok olyan kérdés ismerősöktől és ismeretlenektől egyaránt, hogy ajánljak jó éttermet valahol, de „ne csillagost!” Ez számomra teljesen érthetetlen igény, olyan, mintha azt kérné az illető, hogy ajánljak egy jó színdarabot, csak ne legyenek benne Kossuth-díjas színészek.Tapad a csillagos éttermekhez rengeteg előítélet, amik közül a többség teljesen alaptalan.

michelin-newyorker.jpgA New Yorker képe

5. tévedés: Egy csillagos étterem drága

A csillagnak semmi köze az árszínvonalhoz, csakis az ételekhez. Természetesen könnyebb magas színvonalú konyhát extra minőségi alapanyagokból vinni, ezek pedig általában nem olcsók. De elvileg akár egy büfé is kaphat csillagot, ha elég jók az ételek. És ez nem túlzás, van is erre konkrét példa több is, például a Hong Kong-i dim sum (kb. gombócozó) büfé, ahol nincs asztalfoglalás, nincs étlap, csak néhány asztal egy zsúfolt kis helységben, a pincérnő pedig egy papírlapot oszt ki, amin fel vannak sorolva a különböző gombócok, ezen lehet beikszelni a rendelést. És a legdrágább étel, amit találtam a papíron kb. ezer forint volt. De életem első csillagos élménye is 25 euróba került Cannes-ban.

6. tévedés: A csillagos éttermek rettentő elegánsak

A csillagnak hangsúlyozottan semmi köze az eleganciához, a luxushoz, az étterem berendezéséhez, a dress code-hoz és semmi hasonlóhoz, csak és kizárólag a konyháról, a konyhában készülő ételekről szól. Azaz csak a tányér (=az étel) számít, nem az, hogy elég udvariasak-e a felszolgálók és ezüstből van-e az evőeszköz. A korábbi trendek szerint gyakrabban találkozhattunk elegáns, drága luxuséttermekben magas színvonalú konyhával, ezért valóban aránylag sok ilyen van a csillagosok között, de az utóbbi években (szerencsére) egyre divatosabbá válik világszerte, hogy a konyhai igényességet nem feltétlenül akarják a vendégtérben súlyos damasztszalvétákkal és csokornyakkendős pincérekkel megjeleníteni, hanem akár kifejezetten egyszerű, laza a hangulat és az enteriőr. (lásd bisztronómia). Ennek egyik elérhető példája az egykori füstölőüzemből kialakított londoni St. John, ahol a meszelt falon lógó fogasokra lehet felakasztani a kabátot és pohárból is csak egyféle van, függetlenül attól, hogy víz, vörös-, vagy épp fehérbor kerül bele. (vagy a Hong Kong-i dim sum büfé, lásd fent) (De ide tartozik, hiába nem csillagos, Yves Camdebord fantasztikus párizsi étterme, a Comptoir is, amiről még később írok, vagy a szintén párizsi Rathgeber, akivel itt van egy interjúm a bisztronómiáról.)

7. tévedés: Csak francia konyha kap csillagot

Sokat vádolták ezzel világszerte a Michelin kalauzt, hogy csakis a francia konyha térhódítását tartja szem előtt a csillagok kiosztásakor. Erre az elmúlt évek elég alaposan rácáfoltak, amikor egyre több helyi, regionális konyha kapta meg az elismerést, sőt, Tokióban jelenleg sokkal több csillag van, mint Párizsban, és csak kisebbségben vannak ezek között az ottani francia éttermek, a többség japán.
(A két budapesti csillagos sem tekinthető távolról sem franciának, leszámítva azt, hogy a konyhai munka szervezése és felosztása az Európában és sokfelé a világban sztenderdnek számító Escoffier által lefektetett alapokra épül.)

8. tévedés: Egy csillagos étteremben kicsik az adagok

Elég gyakran kapom meg kommentben a különböző fine dining éttermi élményekről szóló beszámolóimnál, hogy milyen szörnyen kicsik az adagok, ezzel garantáltan nem lehet jóllakni, minek piszkolják be egyáltalán a tányért és hasonlók. Én sem vetem meg azt az élményt, amikor egyféle ételből fogyasztok egyszerre nagy mennyiséget, legutóbb például disznótorost sütöttem, hurka, kolbász alatta rengeteg krumplival. De egy fine dinig étteremnek nem ez a specialitása, ott alapvetően szeretnének minél többféle ízt, textúrát, változatosságot bemutatni. Ennek pedig egy módja van, a kis adagok, amik mind egy-egy önálló élményt adnak, mindhez külön borpárosítás van, ami a lehető legjobban hozza elő kölcsönösen az előnyöket, izgalmakat, és persze az is nagyon érdekes és fontos, hogy milyen sorrendben követik egymást, hogy épül fel a menü. Rengeteg munka van ezekben a kis fogásokban, a séfnek is egyszerűbb lenne inkább óriási adagokban készíteni a fogásokat, de az nem alkalmas arra, hogy igazi összetett élményt adjon. Ezért is érdemes az úgy nevezett degusztációs (kóstoló) menüket kipróbálni, ha van lehetőség, az szolgál ugyanis arra, hogy a séf a lehető legtöbbet megmutatni az egyéniségéből, a tudásából, az étterem filozófiájából. Elég komoly étvágyam van, és még így sem fordult elő szinte soha, hogy éhes maradtam volna egy ilyen menü után.

9. tévedés: Nem éri meg csillagos étterembe menni

Ez már egy bonyolultabb kérdéskör. Vannak olyanok rengetegen, akiknek a napi létfenntartás is problémát jelent, akik nem járnak soha étterembe. Ezt a problémát nem (sem) a blogom fogja megoldani. Vannak viszont olyanok is rengetegen, akiknek van pénzük nyaralóra, nagy ingatlanra, autóra vagy autókra, esetleg luxusautókra,vitorlásra, teniszezésre, dizájnerszemüvegre, cigarettára, koncertjegyre, mozijegyre, benzinre, az aktuális divat követésére, bulizásra, taxizásra, rossz éttermekre, stbstb. És mégis elsápadva néznének egy étlapon az árakra, például arra, hogy hogy lehet egy főétel 4-5000 forint fölött. Nem is akarom lebeszélni őket az elsápadásról, csak arra hívnám fel a figyelmet, hogy különböző igényeink, szenvedélyeink is hobbijaink vannak, más dolgokat tartunk eléggé vonzónak ahhoz, hogy kifizessük az árát. Nekem például egy világsztár koncertje tűnik rettenetesen drágának, nem értem, hogy miért érne meg nekem akár több tízezer forintot, hogy ott van egy híres ember, aki énekel/zenél valahol a távolban, miközben én rengeteg emberrel kénytelen vagyok lökdösődni. De nem akarom persze leszólni, van akinek ez a nagy élmény, nincs ezzel baj, nekem nem ér annyit, de van akinek igen. És nekem nagyon ritkán éri meg például egy moziban elkölteni több ezer forintot a jegyre, a pop cornra, a másfél literes üdítőre, csokira és hasonlókra. Én pénzkidobásnak tartom, de nincs azzal se bajom, ha valakinek ez a szórakozás (egyik) formája. A sort még folytathatnám, a lényeg az, hogy én ezek helyett (és még sok más drága szórakozási és élményszerzési forma helyett) inkább az utazást és a jó éttermeket választom.

Ha van rá igény, folytatom, akár konkrét kérdésekre is szívesen kitérek majd. [itt az első fele.]

És ez még aktuális: összeszedtem a legjobb gasztroajándékokat.

Akit érdekel egy kedd esti nagyon komoly gasztroélmény, figyeljen, mert még ma közzéteszek egy villámjátékot, aminek két főre szóló nyereménye van!

Booking.com

A bejegyzés trackback címe:

https://vilagevo.hu/api/trackback/id/tr974967977

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jokerpofa 2012.12.16. 12:37:51

Korrekt írás, kifejezetten a 8. és a 9. pont. Talán páran elgondolkodnak rajta, mielőtt legközelebb fröcsögni akarnak.

annmbp 2012.12.16. 12:59:19

Jöhet a villámjáték!:)

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2012.12.16. 13:31:33

Hümm, jelenleg az Onyx legolcsóbb főétele (tanyasi csirke, csicsókapüré, „müzli”) 6900 Ft.

Nem drága, valóban, csak sóherek vagyunk.

világevő · http://vilagevo.blog.hu 2012.12.16. 13:52:21

@Theodoro, aki most már Joker: köszi!

@annmbp: még ma igyekszem.

@Hepci: sóherségről szó sem volt. Amúgy az Onyx-ban van nagyon korrekt ebédmenü 4500/5000 forintért. Pl:
Sült gesztenye leves, homárral töltött derelyével
Kacsamáj, sütőtökrizottóval és kávés jus-vel
vagy
Tőkehal, borjúmiriggyel és karfiol textúrákkal
Pezsgős citrus consommé, mascarpone panna-cottával és narancs sorbet-val
Azért ez nem hangzik olyan rosszul, ég a 15% szervizdíjjal sem.

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2012.12.16. 14:07:09

@világevő: nézd, biztos van olyan látószög, amiből az Onyx ebédje jutányosnak tűnik (pl. nem fizetek érte, vagy nettó 100 rugót keresek naponta), de azért a mai magyar realitás nem ez.
Hozzáteszem, az adagok alulmúlják pl. az Olimpiát, ahol szintén nem zabáltatós az ebéd, tehát bőséges kenyérfogyasztás nélkül már délután 5-kor újra megéhezel.
Tudom, ez is kell, s van rá igény, aki nem értékeli egyáltalán, az tahó, stb. - és valóban. Örülök, hogy van ilyen, 2 évente egyszer.

chipanddale74 · http://www.autosvilag.com 2012.12.16. 14:09:54

@Hepci: Ha azt nézzük, hogy a tanyasi csirke kilója 2.500 forint, akkor már nem is olyan húzós.

annmbp 2012.12.16. 14:46:26

@Hepci:
"már délután 5-kor újra megéhezel."

Így van és ez így egészséges. fél 6, 6 kor nyomsz egy könnyű vacsorát és meg is vagy aznapra.

lüke 2012.12.16. 15:03:33

@Hepci:
szia,yess 2-3 évente 1x

ekat 2012.12.16. 15:21:59

Abszolút egyetértek Veled, hogy mindenkinek mások a prioritásai, és ráadásul az is van, hogy nem mindenki értékeli a csúcsgasztronómiát. Akinek az étkezés csak táplálkozás, vagy akinek az a fő, hogy degeszre ehesse magát, annak ez sose fog bejönni, de ez nem is baj. Én meg a festészetet nem tudom értékelni - ezért nem veszek festményt, olcsón sem, nemhogy drágán.
Sajnos énnekem még csak drága csillagokat sikerült lőnöm, azaz pontosabban csak drága helyen, mert mindháromnál akciós időszakban voltam, amikor 59 EUR (régebben 100 DM) két személyre három fogás.
A Costesben is voltam, ott teljesáron, és még a csillaga előtt, hát mit ne mondjak, az volt a legelőkelő(sködő)bb, már-már zavarba hozóan, pedig polgári neveltetést kaptam, és elég sok fogadáson, ilyesmin jártam életemben.
Mindegyik helyen ért emlékezetes kulináris élmény, hol több, hol kevesebb, de ért az Aranyszarvasban, a NOBU-ban és a Csalogányban is, úgyhogy a csillagutálóknak az utóbbiakat javaslom. :-)

jEnci · http://vajaskenyer.blog.hu 2012.12.16. 15:23:44

/milyen szörnyen kicsik az adagok, ezzel garantáltan nem lehet jóllakni, minek piszkolják be egyáltalán a tányért és hasonlók/ - itt az emberek még azt felejtik el, hogy egy nagy tányérnyi kajában van 3-4 féle íz, amiből alapvetően sokkal többet meg lehet enni, mert nem terheli az ízlelőbimbókat. Egy ilyen 7 + fogásos kajánál van 30 féle íz legalább, amivel az ízlelőbimbóknak és az emésztésnek meg kell küzdenie + a bor. Szerintem ez sokkal megterhelőbb. Én sem éreztem magam soha éhesnek egy ilyen degusztációs menü után. Sőt! Ha tehetem én mindig próbálom őket ebédre tenni, hogy tudjak éjjel aludni normálisan.

ekat 2012.12.16. 15:24:06

Ja és az általad szervezett pho-levest is a kulináris élmények közé sorolom. :-)

Link Elek 2012.12.16. 15:46:11

relevans xkcd:
xkcd.com/915/

Kivancsi lennek a vilagevo hivatalos velemenyere :)

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.16. 15:51:00

Ez a hónap leghasznosabb cikke a blog.hu felületén. Nem vicc, komolyan.

kyanzes (törölt) 2012.12.16. 16:10:18

Csillagos büfé. Ez jó. "Marcsikám, egy barackot legyen kedves..." :)

világevő · http://vilagevo.blog.hu 2012.12.16. 18:17:39

@Hepci: nem mindegy a szóhasználat, a jutányos szót se használtam. és azt se állítottam soha, hogy oda kéne befizetni csumira :)

@ekat: :) köszi, örülök!

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: köszönöm szépen!

@jEnci: na jó, te hazabeszélsz! :D

@Link Elek: a hivatalos véleményem az, hogy nagyon vicces! :)

cs.zoli 2012.12.16. 19:03:31

8., 9. abszolút egyetértek, amúgy én Costesben pont degusztációs menün voltam és alig bírtam már a végét legyűrni, ami azért kimondani is szentségtörés.

Viszont azért van olyan érzésem, hogy a Michelin ellenőrök azért a francia konyha sztenderdjeit keresik, de készséggel elhiszem Neked az ellenkezőjét.

Az árakhoz: nézze meg valaki az étkészleteket, poharakat pl. amik a Costesben vannak. Nekünk nagyon tetszett a vajazókés, és a neten megtaláltuk, kb 80 EUR /db....
Nem beszélve a temérdek ácsorgó pincér órabéréről....

Amúgy voltunk még a csillagos idő előtt a Costesben, és minőség sokkal kevésbé volt, viszont sznobizmus annál inkább. Akkor már inkább most vannak helyükön a dolgok.

Az Olimpiához, ha lehet nem szólnék hozzá, Hepci tudja miért...

elizon pucsnik 2012.12.16. 19:17:13

Fine dinig..rétegműfaj.
A mesterkélt,túl cizellált ételköltemények és az ázottkutya jelleget hozó hatodrendű bor mellé,kiválóan passzol a zakóujj-címkés parvenü.

Shopping 2012.12.16. 19:22:28

Az a baj hogy az ilyen "drága" szükségesnek érzi a séf hogy "feltaláljon" valami új ételt.

" sült gesztenye leves, homárral töltött derelyével"

Ez olyan, mint amikor az haut couture ruhákat készítik a divattervezők. Hordhatatlanok.

Művészi.

Csak épp nem étel.

kemény keleti kommentelő 2012.12.16. 19:23:34

Még nem olvastam összekoszolt tányéros kommentet, de ha volt ilyen, csatlakozom hozzá.
7 fogáshoz 7féle bort inni típusú emberek lesznobbuzizásához szintén.

cs.zoli 2012.12.16. 19:30:22

@Shopping: Nézd, Világevő pont ezt írta le, mindenkinek mást jelent az étkezés. Van, aki a megszokott rántott húst igényli csak, de abból is jó sokat. Van, aki pedig szeret kísérletezni, új dolgokat, új kombinációkat kipróbálni.
Sznobizmus ez? Lehet, mint ahogyan minden olyan emberi tevékenység az, ami túlmutat a lét- és fajfenntartás alapvető elemein.

Eliot Rosewater 2012.12.16. 19:34:22

@Shopping: valóban nem étel, nem a hétköznapi értelemben véve. nem ilyet esznek az általad sznobnak gondolt emberek sem minden nap ebédre. egy csillagos helyen enni mindenkinek élmény kell, hogy legyen, kiugró élmény, amire még 1 hónap múlva is örömmel gondolsz vissza. ezt a földszinti menza rántott húsával kisebb eséllyel történik meg.

de amúgy pont ezt az ételt kipécézni? amikor minden második karácsonyi menü gesztenyelevessel kezdődik, a wonton leves meg a kínai konyha sült krumplija? :)

világevő · http://vilagevo.blog.hu 2012.12.16. 19:52:02

@cs.zoli: örülök. a francia sztenderd részben jogos, csak épp fordítva van a kauzalitás: a legtöbb jó étterem világszerte ezeket alkalmazza. de például Japánban vagy Hong Kongban, ahol egészen más a szerveződés, rengeteg helyi étteremnek csillagja, voltam ilyennek a konyháján is, nyoma sincs a francia sztenderdeknek, óriási wokok és egyéb teljesen tradicionális megoldások vannak.

@elizon pucsnik: @Shopping: @kemény keleti kommentelő: nem tűntök a célközönséghez tartozónak :)

@Billy Pilgrim: :D ott a pont!

kemény keleti kommentelő 2012.12.16. 20:21:28

@világevő: Nem. Én nőket tartok, aki tudnak főzni.

sánta vas 2012.12.16. 21:12:37

@kemény keleti kommentelő: Biztos fenomenális paprikáskrumpli élményben részesülsz rendszeresen.

kemény keleti kommentelő 2012.12.16. 21:34:49

@sánta vas: Nem ehet mindenki michelin-csillagos varjút.

anyadmajma 2012.12.16. 22:07:46

@világevő: ja, a csumi menü jól hangzik.
Csak az a baj, hogy ha összeadod a "normál" vacsi-ebéd mind a hét fogásást, sajna nem ez a cehh jön ki. 4-5e fornitot néha-néha hajlandó vagyok kiadni egy jó kajáért, de sajna a 20-30 ezres fejenkénti ital nélküli vacsiszámla kicsit durva.
Ez nem igazán sznobizmus, ha az ember ilyen helyekre jár, de attól még kurva drága hobbi.

A Látó 2012.12.16. 22:22:34

Nincs is jobb mint egy mézes bikaherével kevert mangós szűzérme, hajnali harmatos rekettyével gazdagon! Nem nagy adag, de drága, és a Q7-es elmesélheti az ML520-nak, az INFINITI társaságában, hogy beugrottunk a családdal egy kis átlagos papizásra.
Egyébként, láttad az "Utazás a koponyám körül"-t?
A Latinovits abban valami levest evett.

világevő · http://vilagevo.blog.hu 2012.12.16. 22:27:15

@A Látó: épp tegnap főztem olyan levest, amilyet a Latinovits evett a Szindbádban. Írtam is már róla (vilagevo.blog.hu/2010/11/18/hozhatom_a_veloscsontot_nagysagos_uram)

kzolika 2012.12.16. 22:39:27

A pl. Costes árak szamomra is őrületesek, de pl. Olympiaba vagy Arazba, ha tehetem, szívesen megyek ebedmenuzni. Vagy a Vár Hiltonba sunday brunchra. Azok még megfizethetőek, Hiltonban sokat enni is lehet, mindig van újdonság varázsa is és évente pár alkalom élmény is. De tényleg nem a magyar átlag rendszeres sportja.

baliquez 2012.12.16. 22:43:56

Csillagos ötös a cikk. Igazán kár hogy sokaknak falra hányt borsodó.

A Látó 2012.12.17. 00:46:30

@világevő:
Ez övön aluli volt!
Most mehetek a konyhába valamit kajálni.

karnak 2012.12.17. 02:19:22

haters gonna hate...
fel nem tudom fogni hogy ha mar egyszer valaki veszi a faradtsagot es leirja a velemenyet, sot latokort tagitva tenyeket arrol hogy az o altala fontosnak tartott dologban milyen tevkepzetek vannak akkor gipszjakab kommentelok - annak ellenere hogy a blogger leirja hogy masok megelhetesi gondjait nem fogja itt megoldani - a fasznak kell faszsagokat irni.
ha nem tetszik hogy mas masra kolti a penzet, masnak akar tobb van, akkor ne irj bazmeg.
ha a velemenyed nem idevalo, ha nem teszel hozza semmi ertelmeset ha fogalmad sincs mirol szol amit fentebb irnak, csak az jut eszedbe hogy az draga meg oltony es nyakkendo meg bikahere flambirozva akkor menj olyan blogra ahol olyat irnak ami neked valo mert ez lathatoan nem.
'mindenki hulye aki designer ruhakat vesz' / 'mindenki hulye aki draga kocsit vesz' / mindenki hulye aki apple termeket vesz / mindenki hulye akinek a gasztronomia nem a szomszed ocska disznosajtja a savanyu borral... persze a vilagon csak a tehosebb/ izlest eloterbe helyezo emberek hulyek, mig nyilvan a random keveset kereso vagy sporolo / minden szart iro kommentelok viszont okosak. igy van ez nyilvan.

persze akinek heppje hogy bohocot csinaljon magabol es a teljesen erdektelen frocsogeset irasba ontse... irjon blogot masrol. fasz kezd tele lenni ezekkel.

bean 2012.12.17. 04:18:41

Ki-ki ízlése szerint. Én soha nem mennék a tengerpartra nyaralni, holtra unnám magam. Kövezzetek meg de még a Balatonra sem szerettem járni. Sokkal szívesebben töltöttem Firenzében pár napot, órákon át csak a dómot bámulva. Másvalaki ezen unta volna magát halálra. Ha neked nem tetszik a csúcsgasztronómia, nem kell odamenni. Ilyen egyszerű. Felesleges lenézni, fitymálni a másikat, ki-ki mire költi a pénzét.

cool 2012.12.17. 06:12:28

@Hepci:
a csóróság sosem egyenlő a sóherséggel.

Jártam én egyszer egy japán vendéglőben, ahol az amerikai 50-as évek zenéje szólt, a WC-ben elromlott az ajtózár (ráadásként nem is volt papir) és a bornak alja volt - igazi cukorból, pedig ott nyitották fel előttünk, tehát nem valami helyi "ügyeskedésből" eredt. (és nem is japán bor volt, "csak" valami magyar ...)

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2012.12.17. 06:21:30

Tanulságos poszt volt' Éppen Escoffier-ről nyitottam oldalakat :)) Cheers!

Bogyó 2 2012.12.17. 08:37:07

Én azt hiszem emberek, háromféle dolog van.
Az egyszerű táplálkozó étkezés, a valódi művészi gasztronómia és a sznobéria.
Ez utóbbi kettőt meglehetősen nehéz elkülöníteni, a másik dolog meg az, hogy néha a kevesebb több meg hasonló közhelyes, de mégis igaz okosságok.
Van amikor kiváló gasztronómiai élményt nyújthat egy egytálétel, amiben jó alapanyagokból, jól eltalált módon van valami elkészítve, s nem feltétlen kevés hozzávalóból.
Van amikor bonyolult módon, variálva ehetünk több fogást, sokféle különleges ízélményt kipróbálva.
De olyan is van, hogy valaki igénytelenül ugyanazt a fajta sematizmust keresve 4-5 féle étellel elvan egész életében, s van amikor meg csak azért eszünk meg/készítünk valamit, mert az más mint a megszokott. Íze az kurvaszar vagy semmi különös, de jól hangzik, különlegesnek, egzotikusnak hat. Az ilyen túlbonyolított, sznob dolgokkal azért igenis találkozhatunk jópár helyen, s szép dolog az ízélmény fokozása, de ha már kifordul a dolog az étkezésből, s szinte elfelejtődik, hogy azért mégiscsak táplálkozás ez, akár tetszik, akár nem, akkor az már öncélú baromság.
A csak a különbözni vágyás miatt kitalált "ételek" meg alkotások, amelyek jó része nem is étvágygerjesztő, csak szép, jó nézni, de valahogy egyáltalán nem akarnám megenni, igencsak sznob dolgok. Rómában vagy a francia királyok nagyon értettek ehhez. Mindez persze nem jelenti azt, hogy ne lenne érdemes sok étellel sokat vesződni, némelyik valóban különleges élményt tud adni, s a francia konyha sok ilyet tud. De vigyázat, mert a sznobériából szépen megélnek a világban sokan, érdemes nézni séf-műsorokat, ahol a legtöbben szintén túlzásnak és sznob élvhajhászatnak tartják 8-10 fogásos körömhegynyi ételek kóstolgatását, s igazi jó recepteket keresnek, amelyek lehetnek bonyolultak, de a különleges gasztronómiai élmény mellett az ember kellemesen jól is tud lakni.
Ettől persze, érdekes élmény lehet végigkóstolgatni sok mindent, csak attól, hogy valami szokatlan, még nem feltétlen jó. Ezt elkülöníteni nem egyszerű, meg ugye ízlések és pofonok...
De mondjuk én ettem már tintahalt, aminek szerintem semmi különös íze nincs, bőven kihagyható, ellenben a lazac valóban élmény.

Nuuk 2012.12.17. 08:52:30

Köszönöm, sokat tanultam. Több ilyen cikk kellene.

különvélemény 2012.12.17. 08:57:55

Szerintem sokkal jobban megéri 4 alufelni meg sportkipufogó a suzuki swiftre, mint párszor elmenni egy jó étterembe.
Elvégre az étteremben nem tudok janizni, ráadásul rántott hús sincs...

kemény keleti kommentelő 2012.12.17. 09:23:33

@karnak: Pont erről írtam a 10 téveszme a kurvanénikkel kapcsolatban című cikkemben. Ötcsillagos lányok, tiszták, komfortosak, üdék, és a hiedelemmel ellentétben ár-érték arányban verhetetlenek. 8 bikahere és 4 nyakkendő áráért kettő az egyben akció. A cikkben bebizonyítottam, az aki nem jár hozzájuk hetente legalább kétszer, az:
- igénytelen, aki inkább a randa, kelésekkel teli nőjét töcsköli otthon
- kis csöves, akinek nincs egy ruppója se
- homokos, impotens, vagy homokos impotens

Arra is jött pár hülye komment. Ne tudd meg, miket írkál össze az a pár fasz.

Plumper 2012.12.17. 09:55:34

osszátok el 10-zel az éttermi árakat, és megkapjátok, mennyibe kerül az étteremnek a kaja, mindennel együtt. a többi a haszon.
az alapanyagok helyettesítésére és inflálására egész kiképzéseket kapnak a szakácsok.
a nagy tányéron apró étel pedig eleve gyanús, mert a kevesebb kaját (kisebb költség) gasztronómiai maszlaggal álcázzák.

feherati 2012.12.17. 10:17:41

@Plumper: szakácsiskolába jártál?

elizon pucsnik 2012.12.17. 10:29:11

@világevő:
Ha már megszólíttattam:
Az irónia felfedezéséhez sem kell feltétlenül egy bizonyos célközönséghez tartozni.

világevő · http://vilagevo.blog.hu 2012.12.17. 13:50:29

@baliquez: @Nuuk: köszi, örülök, hogy tetszett! remélem haszna is lesz.

világevő · http://vilagevo.blog.hu 2012.12.17. 13:55:11

@elizon pucsnik: akkor sorry, bár ismeretlenként, metakommunikáció nélkül néha hasznos lehet jelölni az iróniát valamilyen formában...

karnak 2012.12.17. 14:30:10

@kemény keleti kommentelő:

..hát ez valami de jó és vicces volt tényleg, best of 2012 vicces komment, micsoda irónia óriási!

..csak kérdezem, most akkor többnek, jobbnak érzed magad? mert akkor egészségedre, ha neked ennyi, akkor boldog karácsonyt, rakd a fa alá.

kemény keleti kommentelő 2012.12.17. 16:02:22

@karnak: Nem kell nekem mindig viccölni. írom másképp:
Hát, ide hallgass karnak! Az, hogy csóringerezed itt a kommentelőket rendben van, az, hogy michelin-csillagozod itt a vacsorát rendben van, az, hogy egyszerűen fasznak nevezel itt mindenkit rendben van, de hogy én a saját marhapörköltem tiszteletére szmokingot vegyek fel? Soha, érted karnak? Soha!

Jokerpofa 2012.12.17. 16:16:57

@Plumper: még jó hogy nem kell fizetni bérleti díjat, rezsit, berendezést, és mindenki szerelemből dolgozik egy étteremben a tulajdonosnak, akinek elég ha mosolygós embereket lát maga körül, mert neki is ingyen adják a ruhát, kenyeret a sarki boltban

karnak 2012.12.17. 19:54:48

nem sok éttermet vezettél vagy voltál tulajdonos ugye?
ez az arány az ócska (kb don pepe "magyaros" v ilyesmi) pizzáknál igaz, egyébként ha szar az alapanyag általában szar a kaja is.

egyébként ha veszel egy cipőtsem az anyag a nagy része, gondolom azt is otthon varrod.

vagy ha van céged akkor a könyvelőnek majd megmondod hogy papírárban könyveljen...

Emődi Tehéntánc · http://foodies.hu/blog/ 2012.12.18. 21:48:34

Azt azért elmondanám, hogy szakmáját soha nem gyakorló társadalomtudósként néha ingerenciám támad kutatási témaként feldolgozni a világevős kommenteket. Zseniális szociológiai-szociográfiai forrás. :)
Ugyancsak nagy vágyam egyszer Hepcivel és Világevővel leülni ebédelni és csak hallgatni. Lehet, hogy jövőre ezt kérem szülinapomra. :)

@világevő: tudnál-e esetleg kicsi írni bővebben a best value és a charming kategóriáról, amikről nem esett szó a két posztban és a kommentek között sem. Nekem az se világos, hogy a charming az miképpen értékelheti a konyhát, a tányért. Plusz a charming már csak azért is érdekelni, mert nem tudom összerakni, miért az Alabárdos, a New York Salon és a Gundel esik ebbe a kategóriába Budapesten (amikor a Gundel kapcsán kvázi köztudott, hogy vendéglátóipari középiskolás tanulókkal főzetnek permanensen).

Előre is köszi. :)

kemény keleti kommentelő 2012.12.19. 20:54:22

@Emődi Tehéntánc: Ahol permanensen főznek a tanulók, azt joggal hívja az éhes ember charming helynek. Mit kell ezen magyarázni?

petimegmondja 2012.12.20. 00:41:05

Dim Sum, Yum Cha - mutat szív, iszik tea (szó szerint fordítva)

Yum Cha! Kantonban kb. "menjünk a teaházba teázni!"

A teaházban kínált apró "teakorcsolyák" a "szívet megérintő" Dim Sum (点心).

Mára a villásreggeli szinonimája. A legtöbb helyen rengeteg félét kínálnak. Köztük gombócokat (Gao) is. Gőzölt, sült, édes, zöldséges, húsos, nem is akarom tudni milyen vegyi anyagok vannak benne töltelékest, stb. Zselésre főzött, sütött, párolt, majd gőzölt csirkelábat, apró halakat, rákokat, lótusz szeleteket és más zöldségeket. Apró töltött süteményeket (Bau), Char Siu-t, Lótuszlevélbe csomagolva gőzölt töltött rizsbatyut, kis pudingszerűségeket, valamint rizskását.

Sok helyen önkiszolgáló "all you can eat" rendszerben, ahol többnyire halmokban állnak a kis bambusz gőzölők össze-vissza tartalmukkal és vagy tudod mit akarsz - akkor keresgélsz -, vagy megfogsz egy stócot és reméled a legjobbakat.

ehran 2012.12.20. 01:16:08

@Plumper: Szerintem pont veled beszéltünk már egyszer erről, azt hittem akkor sikerült megbeszélni, hogy ez az "alapanyag tízszerese az ár, és ez csupa haszon" tök marhaság, és a legkevésbé az éttermekre - pláne a csúcséttermekre - igaz.

sánta vas 2012.12.23. 19:07:39

@kemény keleti kommentelő: Hát ilyen lehelet finoman cigányozni még nem hallottam senkit..Igazi művésze vagy a műfajnak :). Mellesleg nem vagyok érintett. A nickem melletti fotó pedig Klemenza a Keresztapa c. filmből.
süti beállítások módosítása