7 ok, ami miatt SOHA ne utazz fapadossal!
2015. december 06. írta: világevő

7 ok, ami miatt SOHA ne utazz fapadossal!

A fapadosoknál mindenért külön kell fizetni, megbízhatatlanok, a legapróbb hibáidat is megtorolják, kényelmetlenek és megalázó módon viselkednek veled.

sam_3042.JPG

A fapadosok rengeteg kellemetlen meglepetést tartogatnak, és sok a csapda, amibe könnyű beleesni:

- a jegy megvásárlásán kívül még egy halom extra költség adódik: már a vásárláskor rátevődnek még például olyan tételek, mint a kártyahasználati díj és egyebek, de ezen túl is, ha poggyászt is akarsz vinni, ülőhelyet szeretnél választani, stb. Tehát a nagyon olcsó jegy valójában csalóka, és csak egészen limitált szolgáltatásokat tartalmaz!

- a repülőtéren jön a többi meglepetés: kényelmes váróterem helyett kiterelnek a hidegbe, esőbe, hogy újra sorbanállhass egy bádogkarámban, ahol ellenőrzik a kézipoggyászodat, és ha csak egy milliméterrel is nagyobb, kőkeményen megbüntetnek! Ugyanígy büntetés jár legtöbbüknél azért is, ha nem csekkoltál be előre, nem nyomtattad ki a beszálló kártyád!

- mivel nagyon élére van állítva a gépek kihasználtsága, simán előfordulhat, hogy késnek! És ilyenkor sem tartják fontosnak, hogy téged kárpótoljanak, vagy kényelmes körülmények között várakoztassanak!

- a repülőn csak folytatódnak a megpróbáltatások: általában nagyon szűk a hely, a támla szinte soha nem dönthető, sőt, sokszor még tároló zseb sincs rajta, nem is lehet válogatni, még akkor sem, ha a prémium ülések szabadok! És ha megéhezel vagy megszomjazol? Fizess!

- nem elég, hogy minden extra szolgáltatás fizetős, de sokszor még spammelnek is a repülőn, például sorsjegyeket, parfümöket akarnak rádsózni!

- a leszálláskor döbbensz csak rá, hogy sok városnál kifejezetten távoli reptérre érkeztél, azaz rengeteg idő és pénz, amíg bejutsz tényleg a városba!

- és az ügyfélszolgálatot szinte lehetetlen elérni, ha baj van, rengeteg időd és energiád, akár pénzed is rámegy a reklamációra, és a kárpótlás behajtására!

Összefoglalva: a fapadosok bizony ki vannak hegyezve minden fillér extra bevételre, miközben egyáltalán nem biztos, hogy magas színvonalú és megbízható szolgáltatást nyújtanak! Nem véletlen, hogy tele vannak a netes fórumok dühöngő utasokkal, akikekkel nagyon csúnyán elbántak!

DE

Ha ezek ellenére azt gondolod, hogy fantasztikus lehetőség egy taxizás áráért eljutni Európa túlsó felébe pár óra alatt, és képes vagy elolvasni, értelmezni és betartani az utazási szerződést, ami létrejön köztetek a jegy megvásárlásával, akkor szenzációs lehetőségeket kínálnak a fapadosok, amikkel sokszor érdemes élni!

Mert

- nyilván nem gondolhatja senki se komolyan, hogy amikor pár ezer forintért vesz egy jegyet, akkor ugyanolyan luxusra jogosult, mintha azt a jegyet pár tízezerért venné meg! (ha pedig drágán veszel fapadost, akkor is érdemes elgondolkozni...) [A repülés már rég nem luxustermék, és ez nagy mázli, gyakran a hagyományos légitársaságoknál sem...]

- nem véletlenül tudnak kedvezőbb árakat kínálni, más az üzleti modell, a figyelmetlen, szerződést el nem olvasó, apró betűs részt nagyvonalúan átugró, vagy értelmezni nem képes, esetleg túlságosan optimista utasok fizetik ki az elmaradó pénzeket. Aki betartja a szabályokat és odafigyel, és nem gondolja, hogy majd a 11 kilós, 47 centi hosszú táskája még pont jó lesz a 10,5 kilós, 46 centis egyértelműen rögzített határok ellenére is, az bizony szinte soha nem keveredik váratlan díjfizetésbe. [A hibákat kifizettetik, nekem is volt már, amikor vásároltam feladható poggyászt, de elfelejtettem és azt hittem, hogy nagyobb kézi poggyászt vettem. Senkit sem hatott meg, ki kellett fizetnem a büntetést a boardingnál. Nem balhéztam, kifizettem, így működik.]

- a fedélzeten kapható étel is ital kifejezetten korrekten van árazva, ahhoz képest hogy igencsak monopolhelyzetről van szó! Ennél általában a reptéren is sokkal drágább minden, de akár egy nemzetközi gyorsvonaton is. Szóval, ha lusta vagy uzsonnát csomagolni, vagy nem tartod elég menőnek, akkor teljesen rendben van ez az opció is. Persze a sarki kisközértnél azért drágább. 

- ha nem kárpótol a kényelmetlenségekért, kevesebb udvariasságért az ár, akkor érdemes elgondolkozni, hogy túlságosan finom úr vagy ahhoz, hogy ilyen olcsó szolgáltatást vegyél igénybe, azaz érdemesebb más légitársaságokat nézni, esetleg náluk is inkább a business-t vagy first class-t. De pár euróért gyakran azért kicsit fapadon is upgrade-elheted magad komfortban, mondjuk lábhellyel, exit row-val... Ha akarod.

Összefoglalva: valóban tájékozódni kell. A repterekről, az extra költségekről, a gyakran változó utazási feltételekről, az apró betűs részekről, az alternatívákról, a súly- és méretkorlátokról és egyebekről. És aztán meghozni a döntést, hogy mi éri meg jobban, mennyi kockázatot szeretnél vállalni, mennyit nyerhetsz, mennyit veszíthetsz.
Vagy nem törődni a részletekkel, nem tájékozódni megfelelően, de akkor viszont ajánlott emelt fővel viselni ennek következményeit, különben nevetséges a sírás később...

Én a magam részéről szoktam fapadost választani, mert gyakran fontosabb, hogy eljussak valahova, mint az, hogy ezt elég kényelmesen teszem-e (ráadásul szerintem a repülés eleve rettentő kényelmetlen a sok hercehurca miatt). Például jövő héten olcsóbban repülök oda-vissza Koppenhágába, mintha kitaxiznék (csak oda) a reptérre otthonról Budapesten. És tudom, hogy ennek ára van/lehet. Sokszor pedig hagyományost választok, mert simán van, amikor versenyképes az árazásuk vagy más szempontból fontos, amit kínálnak. 

A bejegyzés trackback címe:

https://vilagevo.hu/api/trackback/id/tr408142650

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

becherpig 2015.12.06. 10:31:39

"kényelmes váróterem helyett kiterelnek a hidegbe, esőbe, hogy újra sorbanállhass egy bádogkarámban" szoval :) nem terelnek, hanem mesz magadtol is, es azert ez az ultrafapados desztinaciok kozul is igen keves helyen van. te hol talalkoztal még ilyennel? ha a budapestirol van szo, akkor a "terelofolyosonak" van teteje, a karám meg fűtött. de gondolom, akik emiatt sirnak, azok a varosban is garázstól-garázsig közlekednek, nem pedig a hideg, esős utcan futnak a troli utan :)

világevő · http://vilagevo.blog.hu 2015.12.06. 10:46:44

@becherpig: :) én azért áztam-fáztam már ott, mert hiába van a tető, ha fúj a szél és esik... De nyilván az első felében a sokat emlegetett panaszokat gyűjtöttem össze, nem véletlen a konklúzióm :)

ElChe · http://bigblue.reblog.hu/ 2015.12.06. 11:05:17

A cikk első felén meglepődtem, mert kissé egyoldalúan vette sorba a dolgokat, a második fele viszont helyre billentette a dolgot. (Remélem mindenki végigolvassa...:) ) Tényleg nagyon gyakran abból adódik a gond, hogy az emberek nem tájékozódnak. Én személy szerint örülök neki, hogy mindent saját magam intézhetek, de a nagyobb szabadsághoz társul annak a felelőssége is, hogy minden információt nekem kell begyűjteni. Így aztán az ember utánanéz annak, pontosan mekkora lehet a poggyász, pontosan melyik reptérre érkezik, onnan hogy juthat el az úti céljára, stb. Ha megcsinálod a házi feladatot, a fapadosok új lehetőségeket nyithatnak számodra, ennyi.

becherpig 2015.12.06. 11:57:23

@világevő: tudom, en is a sokat emlegetett panaszokra valaszoltam :)

GentleSpecter 2015.12.06. 15:07:38

Megijedtem a cikk elso feletol, eddig nem ehhez szoktam toled, de megnyugodtam a vegere. :)
Aki azert panaszkodik, mert megbuntettek, az csak magara vethet, mert teljesen vilagosan le van irva minden. Egyutt utaztam par baratommal, akik olyan poggyasszal erkeztek, ami utan egyertelmuen fizetni kell. De ezt nem akartak es beprobalkoztak vele, termeszetesen a haromszorosat fizettettek ki veluk.
Eleg objektiv szabalyok vannak, be kell tartani es arra gondolni, hogy hamad/negyedannyiert utazol, mint egy masik tarsasaggal, illetve sokszor a belfoldi vonatjegy dragabb, mint valamelyik europai varosba repulni.

Gazsi bácsi lótetű 2015.12.06. 17:42:51

A fapados légitársasági modell bebizonyította létjogosultságát, sőt immár komolyan veszélyezteti a "hagyományos" légitársaságok szerepét. Ezért aztán azok is elindultak a fapados irányba (lásd Transavia, Eurowings).
Leginkább azok szidják, akik egyrészt soha nem használták még, csak álmodoznak repülésről. Másrészt azok szidják, akik számára a repülés egy ünnep, amelynek méltó fénypontja az aszott szendvics, amit felszolgálnak egy hagyományos légitársaság járatán. Nem eltekinthető az a sok egyéb szolgáltatás, amelyet a hagyományosok nyújtanak, de egy point ti point forgalomban utazó utasnak ezekre a legtöbb esetben nincs is szüksége. Így aztán tarolnak a fapadosok, és egyre inkább kezdik használni az elsődleges reptereket, és felejtik el a várostól messze lévő másodlagos reptereket. Mert a reptér is abból él meg, ha van utas, így inkább kínál olcsóbb szolgáltatást a fapadosnak. Így aztán sok esetben (Milánó, Párizs, Barcelona) már ugyanoda utazhatunk, mint a sokkal drágább hagyományossan, és nem kell Bergamóból, Beauvais-ból, vagy Gironából buszozni.

VT Man 2015.12.06. 17:43:39

@becherpig:
A Budapesti karám és sörsátor világszégyene igénytelenség.

Értem, hogy fapados, de még egy pad sincs leülni, még egy budi sincs, eszméletlen gáz.

A fapadosok amúgy messze nem olyan rosszak, mint a cikk leírja, sőt.

Pupu Blogja 2015.12.06. 17:53:03

Ferihegy fapadosaiban, mint cseppben a tenger, benne van Magyarország utolsó huszonöt évének történelme...
:)

onlame 2015.12.06. 19:07:24

tökéletes összefoglalás. magam részéről sokat utazom üzleti úton hagyományos társaságokkal, de magánúton, ha tehetem (és ha tényleg olcsóbb, minden tekintetben), fapadossal megyek, mert be tudom tartani a szabályokat.
mondjuk, ha csak pár ezer forint a különbség az összköltségek tekintetében, akkor maradok a normál társaságoknál, mert annyit megér, hogy nagyobb valószinűséggel stresszmentes az utazás.

a panaszkodóknak még ennyit üzennék (ha tudnak angolul):
www.youtube.com/watch?v=ZFsOUbZ0Lr0

softundsicher 2015.12.06. 19:59:25

Lehetne még fokozni, hisz fapados és fapados között is van különbség. Én pl. sokat utazok a lila-pink társasággal és leszámítva a ketreces terelést semmi negatívum nem ért. A légiutaskísérők ápoltak, illedelmesek, tökéletesen beszélik az angolt, az ülések mindig tiszták, a gép belső tere rendezett. És láss csodát pont egy koppenhágai úton ültem először a sárga-kék gépen. Hiába olvastam minden csillagozott kiegészítést, minden lábjegyzetet sehol nem volt írva, hogy egy kopott, koszos, szakadt utastérbe kell eltöltenem cca 1,5-2 órát. Jó, nem nagy dráma ez legyen a legnagyobb gond, de a különbség tényleg szembeötlő a két légitársaság között. A személyzet kedves, de azt hiszem a munkáltató pár éve megvonta tőlük a ruhapénzt, és/vagy a ruhákat. Szegények azonosultak a gép belső terével, ruhájuk egyenes arányosságban fakult a kárpitokkal. Én személy szerint szeretem átlapozni a fedélzeti magazinokat,- ki tudja mikor lesz szükség egy remek kezű romániai cicinövelőre, vagy műprotkóra,- de itt nem találtam újságot (mint megtudtam, túl sok a cég nyomdai költsége). És valószínű más költségekkel is spórolnak; a rendelt
tételeket egy csokipapírra írta a sztyuvi. :)
Dánia amúgy szuper, én átértékeltem a hideg és a drágaság fogalmát. A 150 koronás tea után itthon mosolyogva fizettem a benzinkúti 'büfében'.
Várom a tapasztalataidat, jó utat.

világevő · http://vilagevo.blog.hu 2015.12.06. 20:04:06

@softundsicher: köszi, idén harmadszor megyek már vissza, az éttermek miatt. Ugyanis tényleg elég magasról indulnak az árak, de aztán valamiért pont a csúcskategória egész 'kedvező', és persze fantasztikus is a new nordic. És a várost is nagyon szeretem!

softundsicher 2015.12.06. 20:11:48

Írtál róla? Nem láttam, de szívesen olvasnám...

világevő · http://vilagevo.blog.hu 2015.12.06. 20:16:34

@softundsicher: még sokat nem sikerült megírni, de itt egy összefoglaló a new nordic-ról:
vilagevo.blog.hu/2015/04/19/miert_nyomjak_le_a_vilagot_a_skandinavok

ez pedig Koppenhágáról az összes:
vilagevo.blog.hu/tags/koppenh%C3%A1ga

Étteremkritikus · http://legjobbetterem.blog.hu 2015.12.06. 20:43:56

A nem fapados miért lenne megbízhatóbb?

Nem kizárólag a fapadosok fizettetnek kártyahasználati díjat, legutóbb talán az Air France-nál került többe a hitelkártyás fizetés, amikor náluk foglaltam.

A bádogkarám Ferihegy szégyene :(

A késéseknél tapasztalatom szerint a fapados és a hagyományos nem sokban különbözik, a törvény szerint járó kártérítésen kívül mást ne várj.

És a legszebb, hogy Európán belüli utaknál már nem fapados kiváltság, hogy fizetni kell a bőröndért :(

Étteremkritikus · http://legjobbetterem.blog.hu 2015.12.06. 20:50:18

@ElChe: Szerintem a fapados azoknak való, akik maguknak szervezik az utazást és így tudják, hogy a repülőnél és a hotelnél is végig kell olvasni a feltételeket.

@becherpig: A bádogkarámban szék sincs, talán 2 darab pár száz emberre és legutóbb fél órát álltam ott 40 fokban :(

@Gazsi bácsi lótetű: Én még utaztam akkoriban Európán belül, amikor a jegy árában a főtt étel is benne volt magától értetődően.

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2015.12.06. 20:56:11

Ahova én járok, csak fapados közvetlen járat van és még sosem sikerült 75-80.000/kopf alatt megúszni oda-vissza. Nekem nem tűnik olcsónak az ár.

világevő · http://vilagevo.blog.hu 2015.12.06. 21:01:52

@Mitzi von Küche: nyilván nem kezdenek ott árharcba, ahol nincs konkurencia, miért is tennék?

odamondó 2015.12.06. 21:40:55

Ez egy nagyon fölösleges bejegyzés volt már megbocsáss.

Általában a hülyék szívják meg a fapadossal. Ennyi. Tudni kell olvasni és akkor nincs baj.

becherpig 2015.12.06. 22:52:35

@világevő: igen, plz, látod ENNYI :D

becherpig 2015.12.06. 22:56:00

@Mitzi von Küche: ha nem titok, elmondod, hova jársz? lehet, hogy csak rosszkor veszed a jegyet. nekem idén majdnem 20 utam volt fapaddal (és még hol a vége :) ) de nagyon bosszus voltam, ha 20 felett volt a retur, bár az is igaz h pl. lisszabon se a szomszédban van azért.

hubelejakab 2015.12.06. 23:32:52

Régen jobb volt fapadossal menni, pár napra elég volt a kisbőrönd, ami már fizetős lett. Emellett nem kellett kint se állni. Roppant jó áron lehetett utazni. Ha az ember odafigyel, minden plusz költség ellenére is nagyon jó áron lehet utazni. Nekem a késéssel se volt problémám. Mivel mindig figyeltünk a szabályok betartására, soha nem kellett pótdíjat fizetni. Viszont jó párszor láttam, hogy nagyon magas büntetéseket fizettettek ki. Egyébként a legjobb ár-érték arányú fapados, amivel utaztam, az az AirAsia volt. Bár mostanában zuhant le gépük.

zsoci 2015.12.07. 00:24:25

@becherpig: Ilyen gusztustalan megoldás csak Budapesten van. Hiába véded, baromi kényelmetlen, és értelmetlenül. Ez kizárólag a reptér üzemeltetőinek rossz válasza fapadosok árcsökkentési kérésére. máshol simán tud normál kapuval üzemelni ugynez a modell.

@világevő: Azért olyan, hogy az ülés nem dönthető még nem láttam, olyat, hogy nincs zse az ülésen is csak a Ryanairnél, amit amúgy is utálok, mert szakadt, szutykos géppel repül. Amúgy ez pont az a két funkció amit én sosem használok. De a többi dolgoban igazad van.

So No 2015.12.07. 02:12:33

Air Asia tapasztalatok (Mivel Malaysiaban elunk, es innen jarjuk be a kornyezo orszagokat)

1. Az extra koltsegek leteznek (pl. uzemanyag hozzajarulas) de ez mar benne van a kalulalt arban. Es mar bocs, de ki az a barom, aki nem latja mennyit fizet a vegen, amikor megterhelik a kartyajat!?

2. Kenyelmes varotermek. Soha az eletben nem mertek a kezipoggyaszt. Sot, meg azt sem neztek, hany darab van. Krabiba pl. ket sporttaskaval, egy hatizsakkal mentunk...

3. Ket ev alatt egy keses volt, amikor Balira mentunk, de az is az idojaras miatt. (Itt az esos evszak egy kicsit durvabb, mint Mo.-on. :XD)

4. Tenyleg nem nagy a hely, de pl. a ket es fel evas gyereket nyugodtan attehettuk az ures premium helyekre, amikor elaludt.
Valoban fizetni kell az etelert italert, de nem nagy tetel.

Pl. itt Kuala Lumpurban 8RM (600Ft) Egy Starbuck's kave. A gepen 7RM egy dupla...

5. Spam? Nem talalkoztam vele.

6. Ha tavoli kifutora erkezel, bevisznek busszal. Amugy meg amikor foglalsz pontosan tudod, hova erkezel, mert rajta van a Boarding Passon... Nem erhet meglepetes. Amugy azsiaban a repterek MINDIG baromi messze vannak a varostol. Kuala Lumpur reptere 40 PERC VONATTAL!!!

7. Erdekes, mindig elerheto az ugyfelszolgalatuk. Emailben es telefonon is...

2015.12.07. 03:47:31

@So No: "Amugy azsiaban a repterek MINDIG baromi messze vannak a varostol."

Ez egyszerűen nem igaz, ez egy szemenszedett hazugság, nem is értem hogy lehet ilyet leírni.
Írtad volna azt, hogy te mindig egy távoli repteret használsz. De így kategorikusan ilyet leírni, hogy MINDIG baromi messze, az égbekiáltó.
Én konkrétan a belvárosban szállok le, nagyon Kelet-Ázsia, lemegyek a metróba és akármelyik irányba indulok el a zsúfolt város van. És ez igaz a fapadosra és normál légitársaságra is.
Nincs azzal baj, ha kint tesz le a városon kívül a gép, de ez nem igaz mindenhol Ázsiában.

világevő · http://vilagevo.blog.hu 2015.12.07. 08:36:59

@hubelejakab: most is lehet.

@zsoci: az hogy nem láttál, nem jelenti azt, hogy nincs. Rengetegszer utaztam olyannal. De ezzel együtt is a poszt második fele marad a lényeg...

@So No: A poszt nyilván az itten nagyokról szólt, de akkor is a második fele a lényeg. :)

pitybull 2015.12.07. 09:13:03

Koppenhága, januárban 40 fontért, két főre. Lecsaptam én is. Szerintem az odajutás a lényeg, másfél órás repülőutakat állva is kibír az ember. A kényelem meg ugyanaz mint egy vonaton.

okoska77 2015.12.07. 10:50:22

Nehany hete gondom volt az egyik Ryanair-es foglalasommal. Ezert a honlapjukon talalhato chat funkcio segitsegevel kapcsolatba leptem veluk. Kellett varnom 10 percet mig sorra kerultem, ezt kovetoen azonban 5 percen belul megoldottak a problemamat. Ennyit a nehezen elerheto ugyfelszolgalatrol.

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2015.12.07. 12:35:01

@becherpig: Malaga. És most megjelent a fapados konkurencia is (ugyanannyiért).

báró Csekonics 2015.12.07. 13:32:38

+1: vannak olyan célpontok, ahová nem megy más, csak fapados.
Pl. anno (még úgy 2009-ben) Malmöbe kellett repülnöm céges ügyben és szomorúan konstatáltam hogy nem megy arra Malév (RIP) sem más nem-fapados, csak Wizz és talán EasyJet. Na, ekkor repültem először (és remélem utoljára) WizzAir géppel.
Ja, még mielőtt: a szintén megboldogult skyeurope-ot viszont kimondottan szerettem, sokkal barátságosabban adták elő ugyanazt a műfajt.

lobster thermidor 2015.12.07. 13:46:39

@So No:
Ázsiában botorság az európai fegyelmet emlegetni, és az alkalmazott módszereket bármiben öszehasonlítani. Itt bármelyik járatra akkora kézipoggyászokat visznek fel, amitől az európai fapadosoknak leégne a haj, és olykor olyan káoszt teremtenek az utasok, hogy annak nincs párja. Egyébként próbálnák csak meg európai módszerekkel dresszírozni mondjuk az indiaiakat, máris becsukhatnák a boltot. Szóval ez ahogy szokták mondani, két teljesen különböző kávéház.

randomgenerator 2015.12.07. 14:11:18

Karácsony környékén akartam pár száz km-re elutazni, kisvárosba, 50e ft. Megyek vonattal kevesebb, mint a feléért. A fapados rég nem olcsó.

világevő · http://vilagevo.blog.hu 2015.12.07. 14:14:55

@randomgenerator: sokszor olcsó, máskor meg nem. Sok helyre én is szívesen megyek vonattal, a kedvenc közlekedési eszközöm. De például Koppenhágába, Barcelonába, Londonba, stbstb elég jó árakat lehet kifogni, főleg, ha nem vagy fix időponthoz kötve.

gszabados84 2015.12.07. 14:25:57

Hmpf, hát nem tudom, amikor pár ezer forintért eljutok 1-1 európai városba, és eszembe jut, hogy kőbánya-újpest vonalon drágábban közlekedek sokszor több idő alatt is, pont leszarom, hogy arra az 1-2 órára nem fér el a lábam vagy nem kapok emireates szintű kaját. :)

tron.encom 2015.12.21. 16:40:53

Valaki mutasson már egy tuti táskát amit felengednek ?
Ezt pl felengedik ?
www.samsonite.hu/spark-upright-50cm/59161.html?dwvar_59161_color=1041#start=9&cgid=2880

Mondjuk ez nem túl olcsó.

tron.encom 2015.12.21. 16:42:22

Na sikerült a rossz helyre elküldenem a kérdést. :)
Bocsi.