Utolsó kommentek:

Jancsa Jani · http://burger.blog.hu 2017.08.18. 08:12:48

jó, azért ennek megvan a másik oldala is, amikor megkérdezik, hogy minden rendben volt-e, és már a kérdés pillanatában látom, hogy hiába is mondanék bármit, ami esetleg nem volt oké, arra is az lesz faarccal a válasz, hogy "öö, rendben, köszönjük" - ilyenkor aztán pillanatnyi kedvtől függ, hogy az ember tépi-e a száját, vagy igazából a pénzemmel szavazok, aztán legközelebb megyek másik helyre

Bejegyzés: A vendégnek mindig igaza van! Vagy mégsem? Egy séf megmondja.

Attilajukkaja 2017.08.13. 14:47:07

@Válasszunk:
Szinte minden nyáron elmegyünk a Kistücsökbe, amikor a Balcsin vagyunk. A kerthelyiségben szoktunk leülni, a fák alá. Nem vagyok húsevő, ezért nekem a magyaros csárdák, kisvendéglők ritkán jönnek be. Maximum a halászcsárdák, sütödék mert a halat nagyon szeretem.
Ettől még persze igazad van és sok jó kisvendéglő van az országban. Ezekre nem cikkek alapján kell rákeresni, hanem a város vagy falu neve alapján. Ha ott nem jegyeznek egy vendéglőt, oda nem megyek be.

Bejegyzés: A vendégnek mindig igaza van! Vagy mégsem? Egy séf megmondja.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2017.08.13. 14:22:56

@Attilajukkaja: A baj még mindig az olyan helyzeteké, mint a Kistücsök, rengeteg Hype, de előre nem fogod látni, hogy sötét, stb. :) A helyiek által ajánlott helyek felismerése a neten a jóval kevesebb vonatkozó cikk, stb. alapján például nehezebb.

Bejegyzés: A vendégnek mindig igaza van! Vagy mégsem? Egy séf megmondja.

Pedró27 2017.08.12. 23:01:50

@Válasszunk: Igazad van, ez a negyedik lehetséges ok. A pénzmosoda.

Bejegyzés: A vendégnek mindig igaza van! Vagy mégsem? Egy séf megmondja.

Attilajukkaja 2017.08.12. 16:20:59

@Válasszunk:
"ritkán hangzik el az étterem étlapja"
Ha ismeretlen helyre megyek, mindig megnézem előtte a településen található éttermeket és a honlapjukat. Azért, mert van egy pontos elképzelésem arról, hogy mit szeretek és mit nem. Ahhoz keresek éttermet és nem fordítva. És csak percekbe kerül. Nem emlékszem, hogy olyanba futottam volna bele, hogy teljesen mást kaptam volna, mint amit leírtak magukról. Vendégeket így megtéveszteni senkinek sem az érdeke.

Bejegyzés: A vendégnek mindig igaza van! Vagy mégsem? Egy séf megmondja.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2017.08.12. 15:14:17

@Attilajukkaja: Azért, mert mielőtt mondjuk kupont eladnak neked, vagy azt mondják a környéken arra a településre mész, mert hűha... Na az előtt ritkán hangzik el az étterem étlapja, akár a jellege, csak a hype, hogy az milyen jó lesz. És a hirdetés ami alapján adott helyre szervezel programot, stb. többnyire ilyenkor étteremről szól.

Ahol eleve Sushit hirdetnek ott nem történik ez a probléma. Ahol "minőségi éttermet" hirdetnek a stílust kifelejtve, a vevőt itt megtévesztve, akkor az asztalfoglalás, a környékre megszervezett egyéb programok, a "mit keressünk helyette" helyzet nehézségei miatt már hiába látod az étlapot. :)

Bejegyzés: A vendégnek mindig igaza van! Vagy mégsem? Egy séf megmondja.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2017.08.12. 15:08:34

@LuPuS: Rosszul kezded a kérdést. Ha egy étterem kapcsán a séf is, más is azon sír, mibe kerülne, ha megfizetné a normális pincért, és volt már ilyen, de ő előbb mond le a tisztességről, mint az ezüstről, akkor gond van.

@Pedró27: Nem egészen. Az éttermek jelentős része az a hely Magyarországon ahol az üzletmenet alapja egyszerű: A forgalom java része készpénzfizetés mellett zajlik. És baromi nehéz bizonyítani, hogy a bevételhez nem tartozott vendég. A kétes pénzből lehet legális bevétel, lehetőleg az olyan terméket érintve amin baromi magas az árrés.

De sok esetben az olcsó alapanyag eljut olyan büfébe ahol "sosincs több, mint aminek az eredetét számlával tudják igazolni", de azok a tételek amiket nem ütnek be a fenti készletből pótolhatóak.

Ha a hírverés miatt azért szokott lenni vendég (de visszatérő vendég már kevesebb) és van narcisztikus séfed, és a NAV képviselője is hall a technológiáról, látja azt, hogy az árak magasak a kaja rossz "kevés sznob jár ide, de azok sokat költenek" akkor tökéletes az illúzió.

Nem túl képzett munkaerővel, de a séf legyen narcisztikus, és adja el hitelesen azt, hogy a hely mekkora minőséget képvisel. Az intézményesült korrupció országában ugyanis ez a fajta üzletmenet nem véletlenül megy jól.

Bejegyzés: A vendégnek mindig igaza van! Vagy mégsem? Egy séf megmondja.

Attilajukkaja 2017.08.12. 15:08:32

@Válasszunk:
"A fő gond, hogy erről amikor beteszed a lábad az étterembe hiába szólnál a koncepció már készen van. "
Csak azt nem értem, hogy ha valaki magyaros lúdgége levesre vágyik, akkor miért megy be ezért egy japán sushi étterembe. És ha nem kap ilyet, miért panaszkodik? Gyakorlatilag minden étterem étlapját meg lehet tekinteni az utcán mielőtt belépne oda az ember. Legtöbbször az árakat is.
Vagy minden étterem köteles lenne minden vendégre átszabnia a koncepcióját és az árakat? Ezt senki nem gondolhatja komolyan. :o))))

Bejegyzés: A vendégnek mindig igaza van! Vagy mégsem? Egy séf megmondja.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2017.08.12. 14:49:56

@DreamWalker: Azért, amit a megszólaló séf elfelejtett mondani. Ez a történet kezdődik egy "echo chamber" problémával, sokan az adott kör véleményét olvasva csak oda bezárkózva elérik, hogy a képük arról, hogy milyen a jó étel, jó vendéglátás eléggé szélsőséges.

Ezek után amikor a munkája összeállítani azt, hogy mi is lesz az étteremben, ebből a képből indul ki piackutatás és "B" terv nélkül. Ez vagy bejön, vagy nem.

Mivel ez önmagában nem feltétlenül kreál elég bevételt, jön a marketing részben amikor ez megkapja a hypeot, és csak "simán jobbnak" mondják a szolgáltatást és nem azt kommunikálják milyen is az, kinek való, kinek nem való. És sokszor jön akár még kupon is, és más is amivel direkt céloznak meg tömegesen olyan embereket is akiknek ez nem való, akiket ezzel átvernek.

Majd ez utóbbi lépés után jön egy fontos kulcs gondolat: "A kritika írását hagyjuk meg azoknak, aki elég felkészültek ahhoz, hogy kritikát fogalmazzanak meg"

Ha átvertek, tisztességtelenül, akkor ne panaszkodj, mert te másodrendű ember vagy a mi kis echo chamberünkben lévő egyen véleményt hangoztatókhoz képest.

A kölcsönös tisztelet már itt elszáll.

Menj be a Westendbe, a Séf asztala néven ismert helyre. Miért nem 6000 forint a rántott karaj? Mert például nincs porcelán, nem is kell azt mosogatni, nincs pincér. A tisztességes minőséghez szükséges költségeket sok minden csökkenti és az amit a hely kommunikál magáról és az amit kapsz a rántott húst megvásárolva összhangban van, és a helyi célközönséget szolgálja ki.

Sokszor hallom mennyi lenne ez vagy az megcsinálva úgy, hogy mindenkit jól fizetnek, hogy... Ha úgy érzed, hogy erre már nem lenne fizetőképes kereslet, akkor miért nem mész vagy oda ahol van, vagy miért nem csinálsz olyanban minőséget amire lenne fizetőképes kereslet?

Ha Franciaországba mész nem csak a Fine dining helyek a kötelezőek, de a helyiek által látogatott kisvendéglők is. Olaszországban is ez a helyzet. És nem az egyen "street food" hanem a helyi gasztronómia is megjelenik. De egy cseh, bajor, osztrák vidéket jellemző helyen is sokszor megvannak a helyi ízek, és eszedbe jut otthon is elkészíteni azt a levest.

A többség, ha minőséget ígérsz neki, és helyi ember, akkor ezt várja, és nem fogja átverve érezni magát, mert nem stílust, hanem minőséget ígértél és amit adtál az számára ehetetlen.

Hazánk gasztro piacán van jó rakottkrumpli. Lenne igény arra, hogy ezt a turisták, de a jó ételre vágyó itthoni vendégek is megkapják. Mákosgubát is, túrós csuszát is, pörköltet, gulyást, halászlét. Brassóit, kárpáti borzaskát, székelykáposztát. "Lúdgége leves" néven futó húslevest csigatésztával.

Mert a turista számára amikor a gasztronómián keresztül közeli a kultúrára az lenne a magyar étel.

És nem a "Londonban tanultam valamit, most azt adom nagy adag átveréssel" menü.

A fő gond, hogy erről amikor beteszed a lábad az étterembe hiába szólnál a koncepció már készen van. És már megpróbálták elhitetni veled, hogy amit kapsz az csak jó lesz, és nem más. És hogy ami helyi íz azt megfelelő minőségben elkészíteni, hogy a turistát vonzzon a nem lehet. Ez a "nem lehet így átverünk" irány áll szemben a gasztro piacunkon megvehető rakottkrumplival.

És ez a "nem lehet ember" aki szerint mindenki más rossz úgy kéri számon azt, hogy a másik miért nem névvel, arccal a szemében mondja amit mond, hogy a vitát más felületre viszi (ahol többnyire nincs ott a megjegyzés írója, aki többnyire névvel írt) de a névtelensége és az étterem nevének az elhallgatása okén megítélni se tudjuk.

Egy étterem nem attól lesz jó, hogy a séf narcisztikus. És ő csak azt hajlandó nyújtani, amit a fine dining csúcsának tart. Attól még lehet a hely sötét. Kiderülhet, hogy a fizetőképes keresletből nem jut elég arra, hogy elég és jó pincér legyen. Ezt a hozzá nem értő vendég is észreveszi. És a "hú ide elért a gasztroforradalom" áradozás ellenére is probléma lesz ez. Ha ez lehúzza az élményt akkor az ár / érték arány is rossz lesz. Akkor mennyiért "mit és mennyit" ad a hely minden részletébe bele fognak kötni.

Miért van az, hogy a Kistücsök az echo chamberhez tartozó blogokban menő, de a környék településein a többség nem ajánlja a fentiek miatt? De piszok sok nyaraló akinek a minőség, a tisztesség az fontosabb lenne, mint egy gasztronómiai irány követése a túlhypeolt helyről elégedetlenül távozik? Biztos, hogy a világ a rossz és nem a koncepció a hely mögött?

A csarnokban vett rakottkrumpli normális áron, helyhez és kereslethez illő kiszolgálással meg működik. És gyanítom hasonló dolog működne bármely balatoni strandon, működne a bulinegyed jelentős részén, stb.

Bejegyzés: A vendégnek mindig igaza van! Vagy mégsem? Egy séf megmondja.

Bambano 2017.08.12. 13:50:02

@Ambiorix: és tényleg fel kellene nőnöd a feladathoz: tudnod kellene késsel-villával enni.
sőt, ha menőbb étterembe mész, akkor a sok kés és villa közül a megfelelővel....

Bejegyzés: A vendégnek mindig igaza van! Vagy mégsem? Egy séf megmondja.

bElannaTorres 2017.08.12. 13:46:53

@Narina: igen értelek, neked ez jól megy, de nekem nem. Ezért van, hogy megértés helyett, vagy hiányában, inkább lenne mindenki udvarias a munkájában, amennyire lehet, de még vitás helyzetekben is kerülni kéne a személyeskedést.

Bejegyzés: A vendégnek mindig igaza van! Vagy mégsem? Egy séf megmondja.

Bluurmiscoo 2017.08.12. 13:33:53

"A nyílt kritika, ami építő jellegű, felkészültséget és tudást sugároz, az jó!"

Nem látom a séf nevét a cikk elején vagy a végén! Vagy csak én nem találom? Ő miért nem nyílt?

Bejegyzés: A vendégnek mindig igaza van! Vagy mégsem? Egy séf megmondja.

Narina 2017.08.12. 13:26:15

@bElannaTorres: Én azt tapasztaltam, hogy a legjobb megoldás, ha kedves vagy megértő, a másikon meglátni, hogy esetleg nehéz napja volt. Egy alkalommal egy ügyet kellet intéznem. Az ügyintéző hölgy ideges és fáradt volt. Morcosan, nyersen elutasítóan viselkedett. Egy különösen durva beszólás után, meg álltam és ránéztem, a hölgy is érezte, hogy ez már sok volt. Arra számított szegény, hogy majd kioktatom vagy bunkó leszek. Szomorúan rámosolyogtam és megkérdeztem tőle: "Látom, hogy hosszú és nehéz napja volt, de kérem tudna nekem még is valahogy segíteni?" Meg lepet arccal, kicsit félszegen vissza mosolygott. Mondtam neki, hogy igyon egy kis vizet mert meleg van nagyon én addig meg várom, nem sietek. Meg ha kell fedezem a főnökénél. Ki is szaladt inni utána már meg is tudtuk oldani azt ami előtte lehetetlennek látszott.

Bejegyzés: A vendégnek mindig igaza van! Vagy mégsem? Egy séf megmondja.

Attilajukkaja 2017.08.12. 13:08:23

@tompus:
"Szóval a gyári munkás ne menjen étterembe, mert ha kenyeret kér, akkor kőbunkó. Értem. "
Nem hiszem, hogy bármit is megértettél a posztból. Nekem vannak gyári munkás rokonaim és ők egyáltalán nem bunkók. Tudnak viselkedni egy étteremben. Ez ugyanis nem pénz vagy foglalkozás kérdése, hanem egyszerű nevelésé. És a pincér is bárhol szívesen hoz neked kenyeret, ha kérsz. Mert ők sem kőbunkók, hanem ez a dolguk.

Bejegyzés: A vendégnek mindig igaza van! Vagy mégsem? Egy séf megmondja.

csárlszbrunzol 2017.08.12. 13:06:31

@Mészáros Zoltán: Arról nem is beszélve, hogy amennyiben _tényleg_ profi az adott hely, akkor azt a néhány százalékot kezelnie illene.

Bejegyzés: A vendégnek mindig igaza van! Vagy mégsem? Egy séf megmondja.

csárlszbrunzol 2017.08.12. 13:04:00

@Narina: Sajnálom, csak ellenpontozni kívántam azt a részt, hogy "mindent" vagy "bármit" meg lehet tenni. Meglehet, itt is túlzó voltam.

Bejegyzés: A vendégnek mindig igaza van! Vagy mégsem? Egy séf megmondja.

Narina 2017.08.12. 13:03:18

@csárlszbrunzol: Óóó, de rég hallottam ezt a kifejezést. Nagyon szeretem, ha valaki régi szavakat használ. Örülök, hogy közös nevező találtunk. Sajnos túl sok a feszültség.

Bejegyzés: A vendégnek mindig igaza van! Vagy mégsem? Egy séf megmondja.

tompus 2017.08.12. 12:52:41

Szóval a gyári munkás ne menjen étterembe, mert ha kenyeret kér, akkor kőbunkó. Értem. Azt is értem, miért nőtt az igen szavazatok száma a poszt elolvasása után.

Bejegyzés: A vendégnek mindig igaza van! Vagy mégsem? Egy séf megmondja.

Mészáros Zoltán 2017.08.12. 12:49:02

Mondjuk sztem a mondás ( hogy a vendégnek mindig igaza van ) pont nem erre a szituációra született, ez egy skizo szitu, amikor a vendég nincs a helyén. Amikor a klasszikus csárdafaló a fine dining-ba téved pl. Amúgy ez tényleg létezik, mondjuk 100-ból 2-3, a többi esetben azért ez az eredeti jelentéséről szól: a vendégnek tényleg igaza van, még amikor nem, akkor is:)))

Bejegyzés: A vendégnek mindig igaza van! Vagy mégsem? Egy séf megmondja.

bElannaTorres 2017.08.12. 11:46:48

@világevő: persze van mit javulni vendég oldalról is valószínűleg. Én is látom a magam munkájában megrendelői oldalról. nálunk akkor lesz javulás, ha elfogyunk, mind ahogy elfogytak a szakik is. Biztos sok volt a pofátlan megrendelő akinek minden kellett fillérekért.

Bejegyzés: A vendégnek mindig igaza van! Vagy mégsem? Egy séf megmondja.